МАТЕМАТИКА Складовими навчальних досягнень учнів з курсу математики є засвоєні ними математичні знання і способи діяльності. Останні виражаються в уміннях і навичках застосовувати набуті знання для розв'язування задач і вправ та у повсякденному житті. Засвоєння навчального матеріалу і навчальна діяльність учнів неоднорідні і мають різнорівневий характер: 1 - початковий рівень: у результаті вивчення навчального матеріалу учень здатний: - назвати математичний об'єкт (вираз, формули, геометричну фігуру, символ), але тільки тоді, коли цей об'єкт (його зображення, опис, характеристика) запропонований йому безпосередньо; - з допомогою вчителя виконувати елементарні завдання. II - середній рівень: учень може повторити інформацію, операції, дії, засвоєні ним у процесі навчання, здатний виконувати завдання за зразком. III - достатній рівень: учень самостійно застосовує знання в стандартних ситуаціях, уміє виконувати математичні операції, загальна методика і послідовність (алгоритм) яких йому знайомі, але зміст та умови виконання змінені. IV - високий рівень: учень у межах вимог навчальної програми здатний самостійно орієнтуватися в нових для нього ситуаціях, складати план дій і виконувати його, пропонувати нові, невідомі йому раніше способи розв'язання. Засвоєння навчального матеріалу і формування навчальної діяльності учнів підпорядковане принципу ієрархії рівнів, коли учень не може вийти на новий, не оволодівши навчальними елементами (діями) на попередньому рівні. Оцінювання якості підготовки учнів з математики здійснюється у двох аспектах: рівень володіння теоретичними знаннями, який можна виявити в процесі усного опитування, та якість практичних умінь і навичок, тобто здатність до застосування вивченого матеріалу при розв'язуванні задач і вправ. Підсумкове оцінювання здійснюється в системі тематичного контролю знань, коли бали виставляються за вивчення окремих тем, розділів та під час державної підсумкової атестації. Поточне оцінювання учнів проводиться безпосередньо під час навчальних занять або за результатами виконання домашніх завдань, усних відповідей, письмових робіт тощо. Критерії для підсумкового (тематичного) оцінювання навчальних досягнень учнів Рівні навчальних досягнень | Бали | Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів | І. Початковий | 1 | Учень здатний розпізнати один із кількох запропонованих математичних об'єктів (символів, виразів, геометричних фігур тощо), вирізнивши його серед інших; прочитати й записати числа, переписати запропонований математичний вираз, формулу; зобразити найпростіші геометричні фігури (намалювати ескіз). | 2 | Учень здатний виконати однокрокові дії з числами, найпростішими математичними виразами; впізнає окремі математичні об'єкти і пояснює свій вибір. | 3 | Учень здатний зіставити запропоновані або словесно описані математичні об'єкти за їх суттєвими властивостями; з допомогою вчителя виконує елементарні завдання. | II. Середній | 4 | Учень здатний відтворити означення математичних понять і формулювання тверджень, назвати елементи математичних об'єктів; формулює деякі властивості математичних об'єктів, виконує за зразком завдання обов'язкового рівня. | 5 | Учень здатний ілюструвати означення математичних понять, формулювання теорем і правил виконання математичних дій прикладами з пояснень вчителя або з підручника; виконує завдання обов'язкового рівня за відомими алгоритмами з частковим поясненням. | 6 | Учень здатний ілюструвати означення математичних понять, формулювання теорем і правил виконання математичних дій власними прикладами; самостійно виконує завдання обов'язкового рівня з достатнім поясненням; записує математичний вираз, формулу за словесним формулюванням і навпаки. | | 7 | Учень знає і може застосувати означення математичних понять та їх властивостей для виконання завдань у знайомих ситуаціях; знає залежності між елементами математичних об'єктів; самостійно виправляє помилки, на які йому вказано; виконує завдання, передбачені програмою, але без достатніх пояснень. | III. Достатній | 8 | Учень достатньо володіє визначеним програмою навчальним матеріалом; виконує завдання, передбачені програмою, з частковим поясненням; частково аргументує математичні міркування й виконання завдань. | 9 | Учень вільно володіє визначеним програмою навчальним матеріалом; самостійно виконує завдання у знайомих ситуаціях з достатнім поясненням, виправляє допущені помилки, обґрунтовує математичні твердження, виконує завдання з достатнім поясненням. | IV. Високий | 10 | Знання, вміння і навички учня повністю відповідають вимогам програми. зокрема: учень усвідомлює нові для нього математичні факти, ідеї, вміє доводити передбачені програмою математичні твердження; виконує завдання з повним поясненням і обґрунтуванням. | 11 | Учень може правильно висловлювати відповідні математичні міркування, переконливо аргументувати їх; може використовувати набуті знання і вміння у незнайомих для нього ситуаціях; знає передбачені програмою основні методи виконання задач і вміє їх застосовувати з необхідним обґрунтуванням. | 12 | Учень повною мірою і на високому рівні опанував програмовий матеріал, у межах вимог навчальної програми виявляє варіативність мислення і раціональність у виборі способу розв'язання математичної проблеми; вміє узагальнювати й систематизувати набуті знання. |
|