Сприймаючи мовленнєвий матеріал, слухач намагається передбачити, що буде сказано далі. У випадку, коли ця гіпотеза неправильна, висувається нова. У своєму здогадуванні слухач орієнтується на мовні засоби — синтаксичні структури, їх лексичне наповнення, граматичне оформлення, інтонацію, тон, міміку, жести мовця, позу, повтори, звертання тощо, а також орієнтири, адекватні тим, які у внутрішньому мовленні утримують смисл речень і тексту в цілому (ключові слова, наочні образи). Треба зберігати в пам'яті початок висловлювання, щоб зрозуміти зміст і смисл почутого. Також у процесі аудіювання важливими елементами є здогадування, смислова орієнтація, еквівалентні заміни.
Головна умова, що визначає сформованість аудіативпого вміння, — інтуїтивне сприймання мовної форми при концентруванні уваги на змісті мовлення, що сприймається на слух. Особливо це стосується спілкування рідною мовою, оскільки в рідній мові форма і зміст єдині.
У реальній комунікації аудіювання виконуї три основні функції:
1) використовується як мовленнєва дія, спрямована на за| доволення потреб людини вотриманні інформації на
слух, що складає частину її особистої та професійної діяльності (слухання радіо- і телепередач, доповідей, виступів, лекцій, перегляд фільмів тощо); 2) є компонентом усного спілкування в бесіді, діалозі, диспуті, суперечці; 3).може виступати в ролі супроводжувальної мовленнєвої дії людини, що говорить, читає або пише; при цьому дозволяє здійснювати контроль за власним мовленням під час говоріння, письма та контроль за розумінням чужого мовлення під час читання. В умовах реального спілкування сприймання інформації зумовлено ситуацією та метою, які ставить перед собою слухач. Із погляду на це науковці, зокрема Л. Куліш, вирізняють три види аудіювання.
Метою з'ясувального аудіювання є отримання певної, необхідної аудитору інформації. Воно може використовуватися під час занять, трудової діяльності та в індивідуальному спілкуванні. При функціонуванні даного виду аудіювання той, хто навчається, є ініціативним, його увага напружена, запам'ятовування довільне, оперативна пам'ять активна. Матеріал, що сприймається, поступає переважно у вигляді реплік діалогу під час одноразового пред'явлення, при цьому, однак, не виключається(у рамках етики спілкування) можливість перезапитування. Відомості, що з'ясовані, як правило, не призначені для передачі інформації.
Ознайомлювальне аудіювання може бути пізнавальним, розважальним і пізнавально-розважальним. Слухання протікає без напруження уваги аудитора, який може бути в розслабленому стані. Його запам'ятовування мимовільне. Завдяки емоційності та захопливості інформації вона фіксується в довгочасній пам'яті. При цьому виді аудіювання відомості поступають із таких повідомлень, як лекція, виступ, бесіда.
Професійне аудіювання припускає безпосереднє розуміння й запам'ятовування інформації, що призначена для негайного або відстроченого відтворення. Цей вид аудіювання, як правило, супроводжується писемною фіксацією інформації. Процес даного аудіювання потребує від аудитора великого розумового та фізичного напруження, увага максимально активна, запам'ятовування довільне. Під час негайного відтворенні отриманої інформації функціонуй оперативна пам'ять, під час відстроченого — довгочасна.Професійне аудіювання властиве діяльності перекладачів, наукових робітників, журналістів і репортерів.
Розрізняють також два способи слухання.
Пасивне (нерефлексивне) полягає в умінні не втручатися в чуже мовлення своїми зауваженнями, у здатності уважно мовчати. Цей спосіб вимагає значного фізичного та психологічного напруження, певної дисципліни. Пасивне слухання зазвичай використовується В таких ситуаціях, коли один із співрозмовників глибоко схвильований, бажає висловити своє ставлення до тієї чи іншої події.
Активне (рефлексивне) полягає в активному зворотному зв'язку, наданні допомоги у вираженні думок. Цей спосіб особливо доречний, якщо партнер по спілкуванню чекає підтримки, схвалення, якщо необхідно глибоко й точно усвідомити інформацію.