Тема. Українські народні пісні. Матеріал до уроку: «Ходить гарбуз по городу» (українська народна пісня) Мета: збагачувати уявлення про народну пісню як жанр усної народної творчості , вчити виразно читати діалоги, називати дійових осіб, давати їм характеристику, збагачувати мовлення учнів, виховувати любов до народної пісні. Обладнання: грамзапис пісні, малюнки овочів, ілюстрації, презентація, ноутбук. Хід уроку І. Організація класу Вчитель. Ранок! В небі сонце піднімається! Наш 3 клас з гостями вітається! Діти. Добрий день! Вчитель. Доброго ранку я зичу тому, Хто прийшов працювати до класу. Учні . Чому? Учитель. Бо я люблю людей і свій 3 клас. Учні. Чому? Учитель. Бо чекаю любові і плідної праці! Учні. Ми любимо працю і будемо старатися. Учитель. Я бажаю вам бути уважними і старанними на сьогоднішньому уроці. ІІ. Перевірка домашнього завдання. 1. Проводиться інтерв’ю у вигляді вправи «Мікрофон» (Слайд 4) Фронтальне опитування (проводить учениця) ― Над якою темою ми працювали протягом кількох останніх уроків? ― Твори якого жанру читали? ― Які види казок ви знаєте? ― З якою казкою ми познайомилися на минулому уроці? ― Що схвалюється, а що засуджується в цій казці? ― Чи можна цю казку назвати чарівною? Чому? 2. Тест (Взаємоперевірка) 1. Дід і баба… а) були самотні, б) мали кожен свою дочку. 2. Бабина дочка… а) все пряде, б) весь день спить. 3. Дід свою дочку… а) видав заміж, б) відвів у ліс. 4. У лісовій хатці жила… а) Баба Яга, б) кобиляча голова. 5. Дідова дочка у хатині… а) спала, б) виконувала прохання кобилячої голови. 6. Бабина дочка… а) слухалась кобилячої голови, б) відповідала грубо на її прохання. ІІІ. Опрацювання нового матеріалу 1. Повідомлення теми уроку а) Сьогодні у нас буде незвичайний урок. Ми помандруємо на чарівний ярмарок. Незвичний він тим, що всі товари тут продаються не за гроші, а за знання. Реклама (Слайд 4) Увага! Увага! Спішіть, поспішайте! Господарі й гості, глядіть, не минайте! На ярмарок просим гуртом, поодинці, Чекають на вас тут чудові гостинці! На ярмарку нашім веселім, багатім Є чим дивуватись і є що придбати! б) Мовна розминка (Слайд 5) Читання гнізд споріднених слів пісня спів співак піснярі співи співачка пісенний співати співучий пісенька співанка співаночка ― Ось магазин з чудернацькою назвою. Хто зможе її прочитати? І П С І Н ― Як ви думаєте, з якими творами ми сьогодні познайомимося? ― Отже, тема нашого уроку «Народні пісні». А які пісні називають народними? Послухайте, як створювалися народні пісні?
в)Перегляд короткого відеофрагменту. (Розповідь про виникнення народної пісні із ілюстративним супроводом)
г) Розповідь вчителя.(Слайд 6) ― Народні пісні створювались у формі віршів. За змістом вони нагадують казки. Природні явища та рослини в них можуть бути зображені як живі істоти. Читати вірші треба наспівно, ніби ведеш розмову. ВІДДІЛ «ОВОЧІ» д) Побудова асоціативного куща до слова « ПІСНІ». (Діти пишуть слова на овочах, одна учениця збирає в кошик).
Лавка «ГАРБУЗИ. ДИНІ». Рекламує учень.(Слайд 7) Шановні пані-господині, купляйте гарбузи та дині, стиглі, смачні, запашні, для всієї вашої сім’ ї! А за покупки ви оці знання покажіть свої. 2. Опрацювання пісні «Ходить гарбуз по городу»
б) Словникова робота (Слайд 9) свояки бараболя піддержав перістий
в) Читання мовчки ― Який настрій пісні? ― Що у ній нагадує казку? ― Хто найчастіше виконував цю пісню? Коли? Чому? ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА (Слайд 10) Сьогодні ярмарок, хай музика звучить! Хай лине пісня – як без пісні жить? А ми , друзі, затанцюймо, Радість усім подаруймо! Українська народна пісня «Два півники» (Діти виконують пісню, імітуючи рухи)
Лавка «ОГІРОЧКИ» (Слайд 11) Реклама (учениця) Огірочки смачненькі купіть, вітамінами себе збагатіть! г) Гра «Хто швидше» (Слайд 12) Вчитель показує малюнки овочів, а учні шукають рядки про ці овочі. (Диня, буряки, бараболя, огірки) ― Подивіться на малюнки. Про які овочі ми не читали? Лавка «БУРЯКИ» (Слайд 13) Реклама Буряки придбайте червоненькі, будуть у вас щічки рум’яненькі!
д) Вправа «Відшукай риму» (Слайд 14) диня – господиня буряки – свояки бараболя – квасоля огірочки – дочки Лавка «БАРАБОЛЯ. КВАСОЛЯ».(Слайд 15) Реклама Бараболю і квасолю купуйте, Смачні страви приготуйте! І обідом пречудовим Всю родину почастуйте! е) Робота над малюнком (Слайд 16) ― Який настрій передано на малюнку? ― Кого зайвого зобразив художник? ― Кого ще треба домалювати? Лавка «СЕСТРИЦЯ - МОРКОВИЦЯ» (Слайд 17) а) Самостійне читання вірша. Підготовка до виразного читання. б) Конкурс «Найкращий читач» в) Робота в групах. І група – Прочитати в особах «Ходить гарбуз по городу». ІІ група – Скласти куплет до пісні «Ходить гарбуз…» про моркву. V. Підсумок. Домашнє завдання. (Слайд 18) ―Про який жанр усної народної творчості ми сьогодні говорили? ―Що таке пісня? ―Чим народні пісні схожі на казку? ― На домашнє завдання «Ходить гарбуз…» вивчити напам’ять, по бажанню намалювати малюнок до пісні. Презентація за адресою: www.docme.ru/doc/135298/Урок-ярмарок