3 клас Українська мова Вчитель початкових класів Чернятинської ЗОШ І-ІІІ ступенів Лукинюк О.М.
Тема. Змінювання іменників за числами: однина і множина. Мета: вчити учнів розуміти і використовувати у мовленні слова «однина» і «множина», вправляти у змінюванні іменників за числами, формувати уміння самостійно робити висновки, узагальнюючи одержані знання, розвивати мислення, творчі здібності, зв'язне мовлення, виховувати інтерес до вивчення української мови, дисциплінованість, взаємодопомогу. Обладнання: таблиця «Іменник», презентація на тему «Число іменника», сюжетні та предметні малюнки, фішки, мультимедійна дошка, таблиця рейтингового оцінювання учнів. Хід уроку Девіз Не просто слухати, а чути. Не просто дивитись, а бачити. Не просто відповідати, а міркувати. Дружно й плідно працювати. І. Організація класу Учитель. Ранок! Сонце піднімається. Наш третій клас із гостями вітається. Учні. Добрий день! Учитель. Доброго ранку я зичу тому, хто прийшов працювати до класу. Учні. Чому? Учитель. Бо я люблю дітей і свій 3 клас! Учні. Чому? Учитель. Бо чекаю любові і плідної праці. Учні. Ми любимо працю і будем старатися!
ІІ. Актуалізація опорних знань − Сьогодні у нас незвичайний урок. Я пропоную вам уявно помандрувати на телебачення і пограти у гру «Що?Де?Коли?» Ви будете командою знатоків, а проти вас будуть грати герої різних мультфільмів. Але наша гра буде незвичайна. Замість грошей у нашому банку будуть фішки, які ви отримуватимете за правильні відповіді.. Чим більше фішок ви зберете до кінця уроку, тим вищий бал отримаєте за нього. А ось таблиця, де ви можете побачити, скільки коштує кожний вид роботи на уроці. (З'являються слайди 2,3) − Першою хоче перевірити ваші знання Мудра Сова. (Слайд 4) 1. Бліц-опитування (Проводить учениця) *Що таке іменник? *На яке питання відповідають назви істот? А назви неістот? Наведіть приклади. *Які іменники відносяться до власних? *Як пишуться власні іменники? А як загальні? Наведіть приклади. *Які іменники відносяться до чоловічого роду? Які до жіночого? А які до середнього?
− Молодці! Ви добре справились із завданням. А тепер проти вас грає Мишеня з мультфільму про кота Леопольда. (Слайд 5) 2. Каліграфічна хвилинка Ім ник ен іменник − А тепер проти вас грає кіт Матроскін. Ось його завдання. (Слайд 6) 3. Словниковий диктант Місто Київ, вулиця, Дністер, кіт Пушок, Чорне море, гори Карпати, Україна, Дмитрик, зима, школярі, Чернятин. − Поясніть написання цих слів. − Прочитайте іменники назви істот; неістот. − Назвіть іменники жіночого роду; середнього роду.
ІІІ. Опрацювання нового матеріалу − Проти вас грає кіт Леопольд. Він приготував для вас загадку із завданням. (Слайди 7,8) 1. Робота із загадкою Прийшла до нас бабуся у білому кожусі, Поля причепурила, дерева сріблом вкрила. (Зима) − Яка ж відгадка? А якою може бути зима? − Які з виділених іменників позначають один предмет? Які – багато ? 2. Повідомлення теми та мети уроку − Отже , тема нашого уроку : «Змінювання іменників за числами» . На уроці ми навчимося визначати число іменників, змінювати їх за числами, добирати іменники. (Слайд 9) − А цього героя неможливо не впізнати. Звичайно, це Незнайко. Він пропонує пограти у гру «Запам'ятай і запиши» (Слайд 10) 3. Гра «Запам'ятай і запиши» − Я покажу вам 5 картинок, ви уважно розглянете їх, запам'ятаєте те, що там зображене і запишете у стовпчик. Дзвінок Портфель Ґудзик Диван Дуб − Прочитайте записані іменники. Скільки предметів означає кожне слово? А тепер поставте їх у множині і запишіть у другий стовпчик. 4. Висновок про число іменника. Робота над правилом (ст.27-28) 5. Первинне закріплення матеріалу − А ось мишенята, друзі кота Леопольда, пропонують вам попрацювати в парах. (Слайд 11) Робота в парах (по рядах) − Розгляньте малюнки ( 1ряд – перший малюнок, 2 ряд – другий малюнок, 3 ряд – третій малюнок). Запишіть іменники, які ви бачите на цих малюнках, визначте їх число. (* хмари, гуси, ліс, ялинка, річка, трава, Івасик – Телесик, небо; * дівчинка, песик, дерева, соеце, хмарка, трава, паркан; * діти, пеньок, лялька, сонце, хмари, ліс, квіти, машинка, м'яч). − А тепер настав час відпочити та повеселитися. На фізхвилинку вас запрошує мишеня Мінні. (Слайд 12) 6. Фізкультхвилинка.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу − Проти вас, юні знатоки, грає папуга Кеша. Він хоче перевірити, як ви вмієте працювати з підручником. (Слайд 13) 1. Робота з підручником Коментоване письмо за вправою 59. − А зараз важке завдання, але я впевнена, що ви впораєтесь.Проти вас грають три команди: «Колобок», «Вінні-Пух» та «Ну, постривай». Вони пропонують вам попрацювати у групах. Об'єднайтеся в групи за малюнками цих героїв. (Слайд 14) 2. Творча робота в групах
І група – списати вірш, іменники, що в дужках, поставити у множині:
З неба падають (сніжинка) На (дерево), на (будинок), На (майдан) і на (садок), На (ялинка) й на (дубок).
ІІ група – визначити число іменників:
Одяглися люди в шуби, Натопили тепло груби. Білка гріється в дуплі, Мишка в нірці у землі.
ІІІ група – закінчити вірш: В гості прийшла … …. . Снігу багато вона … . Замерзла і річка, і навіть … , Холодно дуже для … …. . − Останньою проти вас грає команда «Простоквашино» . Вам пропонується гра «Диктор». (Слайд 15) 3. Робота над правильною вимовою слів (за таблицею на ст. 28)
V. Підсумок уроку. Домашнє завдання. (Слайди 16,17) − З якою морфологічною ознакою іменника ми сьогодні познайомились? − Які іменники вживаються в однині? А в множині? Наведіть приклади. (Проводиться підрахунок дітьми зароблених за урок фішок, оцінюється учнів, які заробили протягом уроку більше фішок) − Вдома ви виконаєте вправу 61 (треба додати пропущені закінчення в іменниках), та вивчите правило про число іменника. Адреса презентації до уроку: www.docme.ru/doc/135292/Число_іменника