Тема: Апостроф. Мета: удосконалювати навички написання слів, з апострофом, збагачувати словниковий запас, сприяти гармонійному розвитку всіх видів мовленнєвої діяльності; розвивати навички самостійної роботи. Прищеплювати інтерес до вивчення рідної мови, розкрити іі багатств, виховувати повагу до сім`ї. Обладнання: опорні моделі, предметні малюнки, таблиця «Апостроф», ребус, індивідуальні картки, гра «Чарівні кола». Хід уроку: I. Організаційний момент: 1). Складіть девіз нашого уроку Щоб треба працювати мати успіх добре II. Повідомлення теми і завдання уроку. - Наш урок присвячений маленькому, але дуже важливому громадянину країни Граматика. Хто він відгадайте! Я такий же, як знак розділовий, І відомий шкільній дітворі. Та в словах української мови Я пишусь не внизу, а вгорі. Спробуй лиш написати «ім`я» - Зразу стану потрібним і я. (Апостроф). - Сьогдні на уроці ми продовжимо вчитися писати слова з апострофом, перекладати слова з російської мови на українську, робити висновки, виводити правила. Отже, будьте уважні! III. Актуалізація опорних знань. 1). Перевірка засвоєння правила про правопис апострофа Картка 1. Записати букви після яких і перед якими пишеться апостроф Після букв, запам’ятайте Бе, Пе, Ве, Еф, Ем, та Ер – Всі апостроф проставляйте Між Я, Ю, Є, Ї тепер. 2). Перевірка домашнього завдання Впр. 131(2) - Прочитайте зашифроване слово. - Які слова чи словосполучення спадають вам на думку, коли ви чуєте слово сім’я? Дружина Мати Затишок Дім Бабуся Тато Сестра Смачні обіди Любов Діти Батьківщина - Куди любить їздити сім’я? (в село до бабусі Мар’яни і дідуся Дем’яна ) - Назвіть слова, які ви записали з апострофом. (сім’я, Мар’яна, Дем’ян, в’юн ) 3). Зробити висновок - На що вказує апостроф в слові? 4). Зробити звуковий аналіз слова сім’я – 4б., 5зв. 5). Індивідуальна робота 6). Згадайте прислів’я і прикмети про сім’ю. (запис речення з коментуванням) Яка сім’я, такі і діти. IV. Хвилинка каліграфії 1) Урок продовжимо без зупинки з каліграфічної хвилинки. Ввв 2) «Чарівна скринька» (укр.. народні вислови - фразеологізми) В’ється в’юном (значення слова в’юн) Двох слів до купи не зв’яже. - Записати вислови, правильно з’єднуючи букви. - Чому в словах пишеться апостроф? (після яких букв, перед якими) V. Робота над матеріалом уроку: 1). Запис на дошці. Поставити де потрібно апостроф (самостійно). Сузіря, мряка, пірїна, буря, свято, вязати, мясо, пять, девять. - Назвіть слова, в яких не записали апостроф. Чому?
2). – Як переносяться слова з апострофом? (Правило) Поділити слова на склади для переносу. Фізпауза 3). Гра «Чарівні кола». Робота в парах. (Впр.134 с.52) - Прочитати слова, які записали. 4). – Добре ви попрацювали, А тепер всі перекладачами стали. (Переклад з рос. мови Впр.135 с.52) - Скласти речення зі словосполученням зелена м’ята. ( Допомога: Де? Що робила? Яка? Що?) 5). Письмо з пам’яті (Впр.132 с.52) Прочитайте скоромовку. Зверніть увагу на написання виділених слів. а) Лексична робота. - Що означає розминає м’язи? - Якими словами можна замінити цей вираз? (Робити зарядку, займатися гімнастикою) б) Зверніть увагу, які назви дерев зустрічаються в тексті? (в’язи, ясені) Ясен - словникове слово. Дерево родини оливкових з перистим листям і міцною деревиною. в) Запис скоромовки. В’яз - ? – Знайти малюнок. Сполучення: молодий, стрункий, високий, старий, товстий, розлогий …ясен. Сичі в гаю перекликались, та ясен раз у раз скрипів. (Т.Г. Шевченко) 6). Повідомлення вчителя. - Є в укр. мові слова, де не треба писати апостроф, Не вдягайте колір тьмяний, Як на свято ідете! Пийте, діти, сік морквяний, Не забудьте і про те, Що апострофа немає Ще у деяких словах. Ці слова хай кожен знає: Мавпячий, бюро і цвях!
Записати слова-винятки: Тьмяний, свято, морквяний, мавпячий, бюро, цвях. VI. Підсумок уроку. 1) - Коли ставиться апостроф? 2) – Як переносити слова з апострофом? 3) – Як на слух узнавати слова з апострофом? 4) – Яке завдання сподобалось найбільше?
VII. Оцінювання. VIII. Домашнє завдання. с.53 Впр.136 ( I- «8», II- «12») - Оберіть завдання, оцінивши свої сили.