Українська мова. 3 клас Тема уроку: Префікси й прийменники. Зіставлення їх за значенням та способом написання. Мета уроку: вивчити прийменники, повторити, що таке префікси, вчити дітей зіставляти префікси й прийменники за значенням і способом написання, правильно їх писати, утворювати нові слова за допомогою префіксів, з`єднувати за допомогою прийменників слова в словосполученнях за змістом; розвивати мовленнєву компетентність, увагу, пам`ять, пізнавальну активність, фонематичний слух, збагачувати словниковий запас; виховувати працелюбність, любов до книги. Обладнання: картки самооцінювання, опорні схеми « Знаю, умію, ціную», книга «Робінзон Крузо», мультимедійна дошка, вироби з тіста – пироги, тлумачний словник, таблиця «Дерево рішень», мікрофон, опорна схема плану уроку. Література
1.Боярова Л.М. Життя і творчість Леоніда Глібова. Байка „Зозуля й півень” // Початкове навчання та виховання.— 2011.— №2(27 -30). 2. Сахно Т.П. Префікс. Цикл уроків української мови у 3 класі // Початкове навчання та виховання.— 2011.— №9( 2-9 ). 3. Шишкова І.І.Урок української мови в 4 класі // Початкове навчання та виховання.— 2009.— №1(17-19).
Хід уроку: І Організаційний момент. Ось дзвіночок пролунав, Дзвінко пісню заспівав , Чули, діти? (так) Сьогодні урок – відкритий для всіх, Багато гостей! Тож вітаємо їх. (Ласкаво просимо!) Кому дозволено сісти першим? (Дівчаткам) Правильно, спочатку – краса, а потім сила. ІІ. Оголошення, представлення теми та очікування навчальних результатів. 1. «Очікування результату» Урок розпочався. Що ви очікуєте від уроку? Подумайте і закінчіть речення. «Від уроку я очікую…» «Наш урок буде….» «На уроці ми будемо..» ( Див. фото 1)
Фото1. Урок української мови в 3 класі на тему: «Префікси й прийменники. Зіставлення їх за значенням та способом написання.» Завдання: закінчити речення за даним початком.
Отже, якщо ми будемо на уроці такими, ми разом проведемо цікавий, творчий, продуктивний урок. А мені дуже приємно навчати тих, хто… Відгадайте, кого саме. Складіть із розсипаних слів речення. (навчати, добре, знати, того, хто, хоче, все, знати) Що це за речення? Отже, приємно і легко, навчати тих, хто хоче сам навчатися. ІІІ. Хвилинка каліграфії 1.Спишіть каліграфічно утворене прислів`я. Добре того навчати, хто хоче все знати. 2. Девіз уроку: Старайся, пробуй, живи! Розум, увагу прояви! Активним і уважним будь! Про все, що вивчив не забудь. VІ. Ознайомлення з темою і завданнями уроку. Ми з вами почали вивчення теми «Будова слова». З якою темою ви познайомились на минулому уроці? Перед вивченням нової теми пропоную позначити в опорній схемі, що ви знаєте, вмієте і цінуєте – позначте «+». А якщо ні – «-».
Початок уроку «+», «- » Кінець уроку «+», «- » Знаю Що таке префікс?
Що таке прийменник?
Як пишеться прийменник зі словами?
Як пишеться префікс зі словами?
Вмію Зіставляти за значенням префікси і прийменники.
Визначати префікси в словах.
Писати зі словами прийменники
Утворювати нові слова за допомогою префіксів.
Складати зі слів речення .
Ціную Нові знання
Корисні поради
Думки товаришів
Отже, ми знаємо , над чим будемо працювати на уроці? Тема уроку: Префікси й прийменники. Зіставлення їх за значенням та способом написання. Подивіться на план нашого уроку. План уроку: Пригадай : Що таке префікс? Дізнайся: Що таке прийменник? Порівняй: Яке мають значення префікси й прийменники? Як пишеться прийменник і префікс з зі словами? «Дерево рішень» Префікс Прийменник V. Повторення вивченого матеріалу. 1. «Запитай у партнера». 1. З яких частин складається слово? 2. З чого складається основа? 3. Як називають слова, що мають спільний корінь? 4. Як називається частина слова, що стоїть перед коренем? 5 Як визначити префікси в слові? 6 Як пишуться слова зі словом? 2. Вправа 249, с 102 (Див. фото 2)
Фото 2. Виконання вправи. 3. «Дерево рішень» Префікс Частина слова Стоїть перед коренем Утворює нові слова Зі словом пишеться разом. Найчастіше вживаються префікси В-, за-, з-,по-, при, до-, на, від. Найчастіше вживаються з дієсловами. VІ.Фізхвилинка ( Гра «Дракон, самурай, принцеса») VІІ. Вивчення нового матеріалу. 1. Дібрати слово близьке за значенням з префіксом без- до слова незаселений острів (безлюдний острів). Демонстрація книги Даніеля Дефо «Робінзон Крузо».
Визначити префікс в слові безлюдний Як можна ще сказати про безлюдний острів. Острів без людей. Як ми написали слово «без»? Чому написали окремо? (Бо це окреме слова, а всі слова пишуться окремо). Яке завдання виконує слово «без» в цьому словосполученні? Прочитайте словосполучення без цього маленького слова. Що ще допомагає зв`язати слова за змістом? Отже, прийменник – це окреме слово, що служить для зв`язку слів у словосполученнях і реченнях і пишеться окремо. 2. Дібрати за змістом прийменники. Прочитайте і доберіть потрібні за змістом прийменники, щоб зв`язати слова між собою. Перейду…..дорогу Дійду …..дороги Вийду ……дорогу Зійду ….дороги Відійду …..дороги 3. Робота з «Деревом рішень» Прийменник Окреме слово Служить для зв`язку слів у словосполученнях і реченнях. Зустрічаються прийменники на, до, від, без, у, із, в, через. 4. Порівняння прийменників і префіксів Отже, бачимо , що є однозвучні префікси і прийменники. Як же писати? Окремо чи разом? -Необхідно дізнатися, це префікс чи прийменник. -Якщо це частина слова, то пишемо разом, якщо це окреме слово – пишемо окремо. Є підказка: між прийменником і словом можна вставити слово за змістом. Дійду до …. дороги Напишу в …. зошиті Прочитаю в ….книзі 6. Перевіримо підказку Списати загадку, розкриваючи дужки. Записати відгадку. 1 варіант 1)Сидить баба (на)грядках Вся (за)кутана (в)хустках. Капуста. 2 варіант 2) (Під)землею птиця Кубло (з)вила І яєць (на)несла. Картопля . (взаємоперевірка) Коментування написання загадки. 7. Словникова робота. Які ви знаєте блюда з картоплею, капустою? Де картопля і капуста як начинка. Пиріг – словникове слово. Робота з картками. А) значення слова пиріг. Б) звукова модель слова. В) З`єднати частини і утворити прислів`я г) речення зі словом пиріг Бабуся у неділю спекла смачний пиріг з абрикосами. Записати речення, виділити префікс, знайти прийменник, підкреслити підмет і присудок, назвати, які є словникові слова в реченні. VІІІ. Підсумок 1. Зробимо останній крок- Підсумуємо урок! 2.Робота з опорною схемою Поверніться до опорної схеми, яку заповнювали на початку уроку. Чи можна там щось змінити? 3.Робота з таблицею «Дерево рішень» Отже, що таке префікс? Що таке прийменник? Значення префікса? Значення прийменника? Як пишуться префікси, а як прийменники? 4. Домашнє завдання Картка № 2 Утворити за допомогою префіксів слова і скласти словосполучення з поданими прийменниками. Зразок: З- з … Зробити з паперу На- на … До- до … По- по… 5 . Вправа «Мікрофон» Висловіть свої враження і побажання від уроку, спираючись на початок речень: Сьогодні я дізнався…. Було цікаво….. Я зрозумів,що… Тепер я знаю…. - Кому хочете подякувати за урок? Поапладуйте один одному за урок.