Інсценізація твору В. О. Сухомлинського «Все безкоштовно» Автор. Василько сидів за столом і щось старанно записував у свій зошит. Мама. Що це ти так старанно пишеш? Василько. Це я для Вас, мамцю, рахунок. Мама. О, це вже мене зацікавило. Василько. Побачите, коли закінчу. Автор. Василько писав і думав: «Кожна праця повинна оцінюватись. Чому я повинен робити щось безкоштовно? От напишу рахунок, подам мамі і татові й стану таким чином гроші заробляти. Розбагатію і куплю собі все, що заманеться» Коли він списав цілий аркуш, то показав мамі. Мама почала вголос читати. Мама. Рахунок сина Василька мамі: З рази приніс молоко — 30 коп.; 5 разів прибрав кухню — 50 коп.; 4 рази повитирав посуд — 40 коп.; 7 разів почистив взуття — 70 коп.; 9 разів побавив сестричку — 90 коп.; 5разів допоміг бабусі — 50 коп.; 7 разів всіх порадував п'ятірками — 70 коп.; З рази допоміг татові ремонтувати мій велосипед — 30 коп.; разом із татом розв'язав аж 5 цікавих задач додатково — 50 коп. Усього разом — 4 грн. 60 коп. Автор. Мама засміялась, коли прочитала цей дивний рахунок. А потім узяла ручку і сказала. Мама. І я тобі напишу свій рахунок. Василько (здивовано). Ваш, мамцю, рахунок? Ви що, теж для мене щось зробили? Мама. Та так собі, трішки... Автор. Сіла мама за стіл і написала: Рахунок мами Ганни синові Василькові: 9 років для нього варила їсти — 00 коп.; 9 років прала йому майки, трусики, шкарпетки, сорочки, штанці — 00 коп.; 47 штанів, сорочок, курточок зашила й залатала — 00 коп.; 105 ночей просиділа коло нього, коли був хворий — 00 коп.; зв'язала 5 шарфиків і пар шкарпеток — 00 коп.; пришила 200 ґудзиків — 00 коп.; розказала 1000 казок — 00 коп.; поцілувала 50000 — 00 коп. Усе разом — 0 грн. 00 коп. Автор. Василько уважно прочитав рахунок. Василько. Але, мамцю, чому Ви скрізь написали 0 коп.? Мама. Тому, що мама для своєї дитини все робить просто так, з любові. Але я можу тобі заплатити ті 4 грн. 60 коп., які ти заробив. Василько. Ні, мамцю, я все зрозумів. Я не хочу жодної копійки, бо Ваш рахунок мав бути в мільйон разів більшим від мого. Дякую вам за науку. Вчитель - Яка головна мета твору. - Що ж зрозумів Василько? (Любов батьків не вимірюється грішми. Вона дорожча за життя) - Отже, діти повинні любити батьків , шанувати їх, допомагати їм безкоштовно, а в старості піклуватися про них. 1 учень Не лінуйтесь робити добро Лише зла не бажайте нікому Бо воно, як велика гора Стане вам на шляхові земному. І заступить навколишній світ, Зробить серце жорстоким, холодним. Ви з любов’ю живіть з юних літ. Будьте чуйними, веселими і добрими. 2 учень І старайтесь робити добро День і ніч, і у кожну хвилину, Щоб серденько, як сонце цвіло, Це хорошою робить людину! Хай душа буде світлою в вас Й променіться завжди добротою 3 учень Йдіть робити добро! В добрий час! І живіть в цьому світі з красою. Правда в світі є дуже проста Сонце землю теплом зігріває А людину – її доброта І любов у житті прикрашає. Фізкультхвилинка Поклонися щодня батькові низенько, Бо його серденько до твого близенько. Поклонися щодня матері ще нижче, Бо її серденько до твойого ближче. Робота в групах Складання прислів’їв про доброту Добре слово і | безмежна | Вітер рушить гори, | мороз зігріє | Сила слова | що дощ у посуху | Тепле слово і у | залізні ворота відкриває | Добре слово дім будує, | а зле руйнує | Добре слово людині | яким відкривають серця | Слово – ключ, | а слово дружбу | Мале зле слово | велику образу творить. |
Вчитель - Я вважаю, що ви виростите добрими і чуйними, а не такими, як хлопчик із казки В.Сухомлинського «Камінь». (Застосування презентації у Power Point: ілюстрація оповідання) Учениця Опустіла навколо земля Вже не чути пісні солов’я І засохла над криницею вербиця Джерельце в криниці перестало битись І вона тепер вже без води Хто ж такої наробив біди? Вчитель - До чого закликає казка? (Казка закликає любити природу, не завдавати їй шкоди.) - А тепер подивіться на малюнок і скажіть, до якої він казки? (Застосування презентації у Power Point: ілюстрація до оповідання «Соловей і Жук») - Чи правий був соловей, який сказав, що спів Жука не потрібний нікому? 1 учениця Соловейко весело в садочку На камені все співав пісні Тут Жук рогатий прилетів й подумав: «А чи не заспівать й мені?» І загудів щосили: жу-жу-жу. Тут Соловейко перестав співати І став таке йому казати: 2 учениця Твій спів нікому не потрібний! А Жук: «Жу-жу! Про це я Дівчинці скажу». А дівчинка була кмітлива І дуже вірно розсудила: - Хай буде пісня Солов'я, Але нехай і Жук співа, Як же нам можна без Жука! Вчитель - Ми з вами пригадали казки В.Сухомлинського, які були створені у школі радості разом з учнями. - Заплющить очі і уявіть, що ви зараз знаходитесь на одному із уроків В. Сухомлинського. Він вам запропонував створити казку під назвою «Найрадісніше і найсумніше». - А сонечко (казкове) із творів Василя Сухомлинського із своїми промінцями буде зігрівати вас своїм теплом. (Діти самостійно складають казки. Колективна перевірка) Вчитель - Ось і закінчується наша невеличка мандрівка сторінками творчості В. Сухомлинського. - Хоч ці казки і твори маленькі, але в них багато повчального: мудрості, добра, чуйності, справедливості, високих почуттів, любові до рідної природи. Підсумок - Чому ж ви навчились сьогодні на уроці? 1 учень Сьогодні на уроці нас вчителька навчила На прикладах відомих, як гарними нам буть, Щоб ми казки ці знали І завжди пам’ятали, Людьми росли старанними і добрими були. 2 учень Коли ти будеш добрим, Про тебе люди скажуть. Ніколи не забудуть про ввічливість твою. У школі і удома усім давно відомо Що добрих не народжують, а добрими стають. 3 учень А педагог відомий, земляк нам всім знайомий Казок про нас багато хороших написав. Ми їх читати будем, Розкажем про них людям. Нехай усі навчаться будь добрими завжди. Вчитель - В. О. Сухомлинський склав десять правил для учнів. Давайте зараз їх прочитаємо і запам’ятаємо. (Застосування презентації у Power Point: правила В. Сухомлинського) НА ТВОЮ КНИЖКОВУ ПОЛИЦЮ Бібліотекар - Казки - це дитинство людства і його мудрість. Читайте і слухайте казки, легенди, пісні, прислів’я, приказки. Вивчайте казки, переказуйте. Нехай вони ідуть по світу, нехай живуть серед нас і після нас, хай виховують синів і дочок нашої землі, нашого народу, вчать, як треба по правді жити. Гра «Мікрофон» - Інтерв’ю для газети «Сіверський край»; - Що вас вразило і здивувало у казках В. Сухомлинського. (Відповіді дітей) - Мене здивувало … - Мене зворушило … - Мене вразило … (застосування презентації у Power Point: вислів) 1 учень Як учив видатний педагог В. Сухомлинський: «Нехай над кожною нашою школою горить зоря любові, запалювати яку, він навчав. Бо ж любов - джерело життя». Діти (разом) Хай на світі живе краса Хай на світі живе любов Хай на всіх голубі небеса Сонце світить нам знов і знов… У виконанні дітей лунає пісня (Застосування презентації у Power Point: шкільне життя) «Джерело життя» (слова і музика Н. Михальчук) Наші діти – це наша втіха, Щастя, радість іскорка сміху Всі ми різні – велика родина Дай нам, Боже, любові, терпіння. Приспів Джерело життя – це любов Біля тебе дитя – дай любов Хай на світі живе доброта Мир і злагода землю віта. Школа-радості, мудрості дім Тепло й затишно хай буде в нім Тут чекають тебе, усміхнись Тут любов і надія злились. |