Тема:Будова слова (Основа). Мета:Формувати у дітей поняття "основа слова". Вчити знаходити основу. Закріпити алгоритми визначення закінчення. Розвивати увагу та уяву. Виховувати любов до рідного краю. Обладнання: Малюнок "У класі", таблички - алгоритми для повторення вивченого та пояснення нового матеріалу. ХІД УРОКУ. I. Організація класу - Сьогодні ми продовжуємо працювати дружно, плідно протягом всього уроку. Щоб вивчити на відмінно мову рідного народу. II. Перевірка домашнього завдання - А мова українська надзвичайно гарна, милозвучна, багата на образні вислови, порівняння. - Один і той же предмет, дію або ознаку можна назвати кількома словами. Подивіться, будь ласка, у вікно. Що там відбувається? (Йде перший сніг.) - Як по-іншому можна про це сказати? (Падає сніг, летить сніг, кружляють сніжинки,...) - А тепер подивіться на дошку. Хто зображений на малюнку? - Уявіть, що ви складаєте оповідання за цим малюнком. Якими словами можна замінити слово учні? (діти, школярі, хлопчики і дівчатка, малята) - Як називаються ці слова? (синоніми) - Для чого вони вживаються? - Є в нашій мові і слова, які мають відразу кілька значень. - 3 яким багатозначним словом працювали дома? (впр .198 завд. 4) -Зачитайте речення, в якому слово хліб називало б зерно. ... вживалося б в значенні колосся. ... означало б хлібні вироби, (діти зачитують речення із зошитів. Одні визначають головні члени речення. Інші - характеризують речення за метою висловлення та за інтонацією, встановлюють письмовий зв'язок між словами. Всі відповіді аналізуються і оцінюються). III. Хвилинка каліграфії - Запишіть каліграфічно у своїх зошитах б хл хліб - Поставте питання до слова хліб. Яка це частина мови? - Підберіть прикметники до цього слова. Хліб (який?)... - Складіть спонукальне речення зі словом хліб. - Чому ж хліб треба цінувати і берегти? (міркування дітей) IV. Відпрацювання алгоритму визначення закінчення слова - Підберіть синоніми до слова хліб. (буханець, хлібина) - Визначимо закінчення в останньому слові. - Як визначити закінчення? За якими правилами? 1. Треба прочитати слово. 2. Змінити його за питаннями 3. Виділити змінну частину (закінчення). - Слова ми змінюємо за питаннями: Хто? Що? Книга Кого? Чого? Книги Кому? Чому? Книзі Кого? Що? Книгу Ким? Чим? Книгою На кому? На чому? У книзі (За таким зразком діти визначають закінчення у словах впр.199) - Що таке закінчення? - Для чого воно служить? V. Проблемна ситуація Гра. "Відгадай слово" - Я вигадала слово, яке закінчується на -а. Спробуйте його вгадати.(діти роблять кілька спроб.) - Чи легко впізнати слово за закінченням? (Ні, тому, що слів з таким закінченням багато.) - Продовжуємо гру. (Піднімаю таблицю, на якій написано дружб) - Впізнали, що це за слово? Давайте позмінюємо його за питаннями. - Чи змінилась частина слова дружб- ? - Значить, закінчення - змінна частина слова. - А як назвемо частину дружб- ? (незмінна частина) VI. Повідомлення теми уроку - За якою частиною можна впізнати слово за закінченням, чи тією, яка залишається незмінною (за незмінною). - Незмінна частина слова - називається основою слова, в якій заключається лексичне значення слова. Основа слова є темою нашого уроку. VII. Робота над новим матеріалом 1. Робота над правилом (§17) - Що таке основа слова ? А як ще можна сформулювати правило ? 2. Відпрацювання алгоритму визначення основи слова - Як визначити основу слова ? Треба : а ) Прочитати слово . б ) Виділити закінчення . в ) Позначити основу. 3. Практичне закріплення вивченого матеріалу Впр.200 ( Усно коментують де закінчення і основа в словах дружба, дружбі, дружбою. Письмово виконують 3 завдання.) ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА Стали дружно біля парти. Відпочити час вже. Подивились у вікно, Погляди схрестили. Зажмурили очі всі, Доторкнулись носа. А тепер відкрили вічі, Подивились скоса. Відпочили очі, спина. Тож тихенько сіли. Щоб з підручника завдання Виконати сміло. 4. Робота з підручником Впр. 201 - Прочитайте. - Визначте тему тексту. ( Любов до рідного краю, батьківської хати ) - Доберіть заголовок. ( "Рідний край", "Рідний дім", "Батьківська оселя") - Чому ж земля батьків і прадідів так дорога серцю ? - У виділених словах визначимо основу і закінчення. (Фронтальне пояснення ) ... на дошці зробить звукову модель слова земля [ з еи м л 'а ] - Зверніть увагу на графічну форму основи і на її звучання. - Закінчення в цих словах [ а ], яке позначається буквою я після букв, які означають м'які приголосні, що стоять в кінці основи. VIII. Самостійна робота Впр. 202 1- варіант Два перші абзаци. 2 - варіант Два останні абзаци ( Списати речення і позначити основу у виділених словах ) IX. Підсумок уроку X. Домашнє завдання Правила. Впр. 203 (завдання підручника ) або впр. 200 ( скласти твір - мініатюру за одним із прислів'їв ) Вчитель початкових класів ЗОШ№24 м.Хмельницький Сусляк Олена Олександрівна
Источник: http://власні розробки |