Мета: Дати поняття про погані звички і про їх наслідки, розвивати бажання не вживати їх, а якщо вони виникли, то позбутися; виховувати культуру поведінки , старанне ставлення й дбайливе ставлення до свого здоров’я.
Хід уроку: 1. Організація класу.
Психоформула
- Доброго ранку! – Мовлю за звичаєм. Доброго ранку Кожному зичу я
- Доброго дня вам! – Людям бажаю І посміхаюся У відповідь люди:
- Добрі слова ж бо Для кожного любі
- Який у вас настрій після почутого вірша? - Якими емоціями ви сповнені? - Позитивні чи негативні емоції переважали у вашій душі протягом тижня? - Кому ви створили гарний настрій? Яким чином?
2. Вивчення нового матеріалу.
а) Розповідь вчителя.
Життєздатність і здоров’я людей великою мірою залежить від самої людини. Від того, який настрій, які бажання, яка поведінка людини залежить її самопочуття, здоров’я. Якщо людина налаштована доброзичливо, шанобливо до інших, то позитивні емоції у відповідь наповнюють її позитивною енергією на творення добра, на здоровий розвиток душі і тіла.
Дуже часто людина робить якісь вчинки, не задумуючись над ними, тому що вони увійшли у звичку.
б) Бесіда про корисні звички.
- Які корисні звички у фізичному здоров’ї ви набули за прожиті вами роки? - Про які шкідливі звички можна сказати, шо вони вам не друзі?
в) Оголошення теми уроку.
г) Ознайомлення із шкідливими звичками.
1. Рольова гра – міліціонер, пожежник, інспектор ДАЇ (виступи дітей).
Міліціонер: - Я – міліціонер. Я дуже стурбований поведінкою людей, які зловживають спиртними напоями. Часто вживаючи алкоголь, людина стає алкоголіком. У стані алкогольного сп’яніння людина не усвідомлює, що робить. Вона легко може спричинити бійку і навіть вбити людину. Скільки було випадків, коли п’яна людина навіть убивала своїх рідних і близьких. Така людина може піти і на крадіжку. А це є злочин, що карається законом. Обходьте п’яних стороною, ніколи не беріть з них приклад.
Пожежник: - Я – пожежник, рятую будинки від вогню. Є багато різних причин, що можуть спричинити пожежу. Одна серед них – це люди, що зловживають спиртними напоями та палять. У нетверезому стані вони не думають, куди слід викинути окурок. Це і спричинює пожежу. Страшними є наслідки пожеж. Людина залишається без місця проживання, а найстрашніше – без життя (або згорає, або задихається). Ще – наркомани і токсикомани, які не в змозі контролювати свої вчинки через «дурман», що є в голові. Не беріть з них приклад! Адже, життя – це найдорожчий скарб. - За тиждень наша бригада виїхала на 10 викликів. П’ять пожеж ми ліквідували швидко. При одній пожежі загинув 43 – річний мешканець нашого міста. Встановили причину – вогонь виник внаслідок не загашеної цигарки.
Інспектор ДАЇ: - Я – інспектор ДАЇ. Контролюю дотримання правил дорожнього руху. Щодня я затримую порушників. Трапляються аварії. Іноді по причині незнання правил дорожнього руху, іноді по неуважності. А в основному – коли шофер в нетверезому стані. Ви – наше майбутнє. У ваших руках – наші дороги.
2. Поради лікарів (виступи дітей, лікарі показують на таблиці).
І лікар: - Паління – причина багатьох захворювань. У тютюновому димі є більше 30 отруйних речовин, найшкідливіша з них – нікотин. Він вражає мозок, серце, легені, шлунок. Одна цигарка відбирає 15 хвилин життя. Кожен з 5 курців може не розраховувати на те, що доживе до пенсійного віку. У курців часто болить голова, знижується пам'ять. Одна цигарка прискорює пульс на 10 – 20 ударів за хвилину. Виникає склероз судин серця, стенокардія. Ці напади призводять до інфаркту. У курців руйнується зубна емаль, зуби стають чорними. Паління призводить до гастриту, виразки шлунку. Курці часто хворіють бронхітом і туберкульозом. ІІ лікар: - Алкоголь – це отрута, яка діє на мозок. Вживання алкоголю шкодить печінці, ниркам, серцю, а з часом руйнує весь організм. Дуже небезпечний алкоголь для дітей. Внаслідок вживання алкоголю у них наступають важкі отруєння, які можуть призвести до смерті. Від вживання алкоголю втрачається пам’ять і працездатність. ІІІ лікар: - Наркоманія – це хвороба, викликана вживанням наркотиків. Це речовини, які впливають на мозок. Наркотики – це справжнє зло, яке зводить зі світу багато людей. Навіть одноразове вживання наркотику веде за собою звикання до нього. Врешті-решт, людина не може жити без наркотиків і стає наркоманом. IV лікар: - Не так давно з’явилася ще одна шкідлива звичка – токсикоманія. Слово «токсикант» означає «той, що отруює мозок», «той, що одурманює». Звідси походить і слово «токсичні», тобто отруйні. Люди, які вживають (вдихають) з метою одурманювання такі речі, як клей, ацетон, дихлофос, називаються «токсикоманами». Токсичні речовини негативно впливають на здоров’я людини, вражаючи життєво важливі органи і системи. В першу чергу страждають нервова і імунна системи, органи кровообігу, травлення, зору. Встановлено, що тривалість життя токсикоманів скорочується на 20 – 30 років! Лікарі говорять : «Курінню» - Ні! (діти відповідають) «Алкоголю» - Ні! «Наркотикам» - Ні! «Токсикоманії» - Ні!
3. Закріплення вивченого матеріалу.
1) Які прислів’я про шкідливі звички ви знаєте?
- Спершу треба розсудити, а тоді робити. - З добрим поживеш – добре й переймеш, з лихим зійдешся – й свого позбудешся. - Баба сім літ похмелялась, та з похмілля і вмерла. - Горілка – усьому добру злодійка. - Де чарка, там і сварка. - Хто з цигаркою ходить, той здоров’ю шкодить. - Намогоричився до самого підборіддя. - П’яному і калюжа по вуха. - Що в тверезого на умі, то у п’яного на язиці. - Як п’ян, то капітан, а проспиться, то й свині боїться. - Хто частенько випиває, той під тином спочиває. - П’яний та дурний – рідні брати. - П’яний гірше скаженого пса. - Набрався, як лин мулу. 2) Робота в зошиті – розподіліть у дві колонки: корисні звички і шкідливі звички: Вставати щодня в той самий час, палити по дорозі в школу, нюхати клей, чистити зуби двічі на день, регулярно вживати алкоголь, мити руки після туалету, бути ввічливим, перед сном вжити наркотик.
3) Візит пані Шапокляк (дитина)
- Від світанку до зорі радять дітям лікарі. Алкоголю не вживати, цигарок до рук не брати, І не їсти блекоту, не курити наркоту. Я ж вам, пані Шапокляк, раджу все робить не так! Дам поради залюбки – все робити навпаки. Це ж і весело, й цікаво, і для діток є забава. Нащо вам здоровим бути? Треба зразу все забути! І поради лікарів, й застереження батьків. Та й не тільки вчителі вчать дітей на цій Землі! Я умію теж навчити! Нащо вам здоровим жити? Йдете в школу – закуріть і диміть, диміть, диміть! Замість чаю пийте пиво і хворійте всі щасливо. Як дитина занедужа, це чудово дуже – дуже! Бо не треба в школу йти, можна в ліжечко лягти, День і ніч у нім лежати і тихесенько вмирати. Нащо вам повітря чисте? Коли можна закурити, Вік свій трохи вкоротити! Ще у мене є порада, дітям я сказати рада. Нащо вам здоров’я мати? Краще хворим полежати! Бо ж не треба з дітьми гратись, ні гуляти, розважатись. Ані в той футбол ганяти, м’яч в ворота забивати. Їжте блекоту й дурман, в голові носіть туман. Бо дурним приємно бути, можна геть усе забути. І усім наперекір покурити йдіть у двір! Там на вас давно чекають і дурман в руках тримають. Ви спиталися у мами чи і я роблю так само? Ні! Звичайно не роблю! Я себе завжди люблю. Знайте, пані Шапокляк робить все завжди не так, Як говорить вам робити, бо вона ще хоче жити! Гарно жити й працювати та міцне здоров’я мати!
Дитина або вчитель:
Діти, це ви прослухайте, добре все запам’ятайте, І робіть усе не так, як вам Шапокляк. Раджу дітям за любки все робити навпаки І послухати батьків, лікарів і вчителів. Правильно у світі жити і себе завжди любити. Бо добро найбільше в світі – це здоров’я ваше, діти! Щастячка шукать дарма, як здоров’я нема. Доки діточки малі, їх навчають вчителі, Лікар дасть пораду й тато, добрих є людей багато А найперше завжди мама діток вчить добру, Щоб здоров’ю з юних літ й мудрі діти йшли у світ. Але й є і Шапокляк, що підкаже щось не так. Хтось таки з шляху зіб’ється, а вона над ним сміється. Та, щоб вам спокійно жити, треба все, як слід робити. Поки ви ще невеличкі, виробляйте добрі звички. Щоб здоров’я зберегти і щасливими рости.