Тема: Зимонька-снігуронька. П.Воронько «Сніжинки». В.Сухомлинський «Як синичка будить мене». В.Заєць «Шипшинові ліхтарі». Мета: розширити уявлення дітей про красу природи взимку, зображення картин зими в літературних творах; пробудити захоплення красою цієї пори року, навчати спостерігати її красу; удосконалювати навички виразного читання, формувати уміння аналізувати віршовані твори, розвивати образне мовлення, творчість, спостережливість; сприяти вихованню дбайливого ставлення до природи. Обладнання: Портрети П.Воронько, В.Сухомлинського, ілюстрований матеріал – малюнки дітей про зиму; репродукції картин відомих художників про зиму; відеозапис та музичний запис із циклу «Пори року» А.Вівальді; слайд-шоу «Зимуючі птахи» та аудіо запис голосу синички та шишкаря; картки з зимовими словами, тлумачний словник. Хід уроку. I. Організація класу. - Холодно зараз в лісах и лугах, Холодно зайчикам, лискам, птахам Затишно й тепло в класі у нас. Разом: Доброго дня вам! Вітаємо всіх вас! ІІ. Актуалізація опірних знань: На дошці: - Прочитайте і відгадайте загадку. Я р.зп.ш.. сн.г. , Н.г.н.. х.л.д. , В.д. ск.в.. в ль.ди. В др.жб. з д.тьм. я вс.м. , Зд.г.д.л.сь? Я - …. (Зима) (Я розпушую сніги, Наганяю холоди, Води сковую в льоди. В дружбі з дітьми я всіма, Здогадались? Я – зима.) ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку. - Сьогодні, діти на вас чекає зустріч із прекрасним. Будьте уважними і спостережливими. На нашому кроці ми поговоримо про зиму, прочитаємо оповідання і вірші, спробуємо самі скрасти риму. - Отже, друзі, вирушаємо у світ зимової краси. Заходить учениця – зима. - Добрий день, в добрий час! Рада, діти, бачить вас! Не сама до вас прийшла, Я синочків привела! - Познайомтесь із ними. Грудень: Ходить грудень по грудках, Носить короб у руках. Сам од хуги крижаніе Сніг на землю хрустко сіє. Я – перший місяць зими і останній місяць року. Назва моя – грудень – означає «нерівний шлях, укритий грудками». Існували ще й інші назви – «хмурень», «студень», «мостовик», «вітрозим». Січень: Січень – ткач полотна білі Тче, щоб землю одягти, Стелить з пуху заметілі, Щоб посіви зберегти.
Я – другий місяць зими і перший місяць року. Січень – зими половина, бо, кажуть, що січе зиму навпіл. «Січень січе та морозить.» А ще січень називали «студень», «тріскун», «шипун», «льодовик». Лютий: Третій місяць зветься лютий, А лютує він тому, Зо на світі довго бути Не приходиться йому. По-різному називають в народі третій місяць зими: «межень» (межа між зимою і весною), «казибрід» (казиться погода, і доводиться їздити убрід). IV. Вивчення нового матеріалу. 1. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ» - Діти, доберемо такі слова, які допоможуть нам уявити, що таке зима.
2. Підготовка до сприймання вірша П.Воронько «Сніжинки» Підручник с. 66. Розгляньте малюнок і ваші малюнки. - Якою ви побачили зиму у перші дні зими? (біла, пухнаста, морозна, сніжна, весела) - Люди люблять цю пору року, хоч і холодну, але надзвичайно красиву. (Фотографії зими) А чи можете ви сказати, що є справжньою прикметою зими? Її візитною карткою? Ні це не мороз, а сніжинки. - Як тільки вкривають вони землю, люди радіють: нарешті справжня зима настала. 3. Аудіювання вірша П.Воронько «Сніжинки». (Читає підготовлений учень) - Який настрій викликає у вас цей вірш? Біографія П.Воронько: Платон Миколайович Воронько – відомий український поет. Його батько – сільський коваль, дід – мандрівний музикант. Прекрасний голос мала мати. І сім`я ніколи не відмовляла собі в чарівній народній пісні. Можливо, покохавши пісню, Платон став поетом. П.Воронько любив дітей і писав для них цікаві книжечки: «Читаночка», «Ярик – школярик». «Помагай», «Облітав журавель». 4. Словникова робота. (Частина 1) Студений – холодный, стужа, холод, У високості – в вишине, Діамантові – бриллиантовые, Пороша – первый, пушистый снег, Заквітчайте – украшать цветами Орфографічна хвилинка: Щоденно – каждый день Щонічно – каждую ночь
Читання вірша за вчителем з помітками (підготовка до виразного читання: звернути увагу на інтонацію, темп і тембр) і мовчки. - Згадайте з російського читання чому вірші пишуть у стовбчик? (Щоб легше читати) - Які правила читання віршів ви пам`ятаєте? - Після кожного рядка треба робити невелику зупинку – паузу; - Якщо в кінці рядка стоїть крапка, голос понижуємо. - і навпаки. (тон підвищуємо) Працюємо з олівцями.
5. Бесіда за змістом прочитаного і вибіркове читання. - Чи подобаються авторові сніжинки? Звідки це видно? - Як поет їх називає? (Діамантові пушинки, білі королеви, зіроньки-сніжинки) - Із чим ще іх можна порівняти? (Кришталеві квіточки, дівчата-балеринки…) - Прочитайте, хто радіе сніжинкам? (Люди і дерева) А чому радіють дерева? (Багато снігу – багато хлібу) - З яким проханням звертаються вікна? Прочитайте його. - Як ви гадаєте, чи можуть сніжинки виконати це прохання? (Сніжинки розтануть) 7. Конкурс на кращого читця. 8. Відео-слайди «Танець сніжинок». Свої враження картинами зими П. Ілліч Чайковський передав у музиці. Послухайте і відпочиньте «Танець сніжинок» з циклу «Пори року». - Яку картину ви уявляли, слухаючи музику? Які звуки зими ви почули? (Рипить сніг, Тріщать морози. Свіще хуртовина. Дзвенять бурульки.) 9. Робота в парах (картка 1) - Виберіть зимові слова з магічного квадрата. (Пороша, хуга, завія, заметіль, віхола, хуртовина) - Як можна назвати ці слова? (Синоніми) Яке значення їх поєднує? (Вітер зі снігом) Яке слово зайве? (Пороша – без вітру). 10. - Сніг вкриває землю, морозно на дворі. Чи всі птахи полетіли у вирій? - Які з них лишилися зимувати? (Синички, горобці, голуби, сороки…) - Послухайте оповідання В.Сухомлинського «Як синичка будить мене» В. Сухомлинський – видатний український учений й письменник. Довгі роки він працював вчителем, а потім директором школи у селі Павлиш Кіровоградської області. Він дуже любив дітей і написав для них багато оповідань і казок. Писав він про ласкаве сонечко і зелену травичку, про веселого метелика і маленьку синичку. Словникова робота: олівцем помітьте незрозумілі слова.( Частина 2) Оксамитові – бархатная, шелковая ткань с мягким гладким и густым ворсом, Агатовим – драгоценный камень черного цвета, Несоленого сала – несолёное сало, Дзьобає – клюёт. 11. Читання самостійно мовчки. 12. Бесіда за змістом тексту, і вибіркове читання. - Як ставиться автор до пташки? Звідки це видно? (Зменшено-ласкаві слова) - Чи потрібно підгодовувати синичку взимку? - Знайдіть у тексті звуконаслідування. - Як письменник зрозумів «мову» синички? - Чи вірно зробив хлопчик? 13. Слайди синички. Робота «Довідкового бюро». Повідомлення учнів про синичку. 14. Робота за карткою №2. - З`єднайте слова з лівої колонки зі словами-ознаками у правій.
За складеними словосполученнями опиши синчку. 15. – Які рослини допомагають пташкам вижити взимку? (Горобина, калина, шишпина) Аудіювання вірша В.Зайця «Шипшинові ліхтарі» - Про які ліхтарі йдеться у вірші? (Ягоди шипшини) 16. Читання вірша мовчки і вголос. - Які птахи сперечалися? (Снігурі, горобці, шишкарики) - Передайте голосом суперечку птахів. 17. «Довідкове бюро». Повідомлення учнів про шишкаря. 18. Бесіда за змістом вірша. - Із чим автор порівняв шипшину? Чому? - Чому сперечались пташки? (Щоб дісталось тільки їм) - Як їх помирила шипшина? - Що вам сподобалось у вірші? - Знайдіть слова, які римуються. (Гаях – ліхтарях, снігурі - ліхтарі) (це співзвуччя у кінці рядків) Горобці – ліхтарці, шашкарики – ліхтарики, їх – всіх. 19. Хвилинка творчості. 1) Складіть вірші з поданими словами а) Віхала б)Засніжило в) січень а) На білих конях віхола В село моє заїхала. Летить вона алеями Село цвіте лілеями. Село дзвенить копитами, Снігами – оксамитками І світиться домівками З веселими щедрівками.
V. Підсумок уроку. - Яку тему почали вивчати на уроці? - Що нового дізналися? - Який із прочитаних творів найбільше сподобався? - Чим ви можете допомогти птахам? - Кому хотіли подякувати за роботу на уроці: Оцінювання. VI. Домашне завдання. 1. Вивчити вірш «Синички» напам`ять. 2. Для допитливих: підібрати прислів`я про зиму; народні прикмети про зимові місяці 3. Для творчих: скласти казку «Про що розповіла сніжинка».