I.
Організація учнів до роботи.
II.
Вправи на розвиток навичок читання.
Види робіт:
-
вправи на тренування дихального апарата;
-
вправи для розвитку артикуляцій;
-
вправи для розвитку мовленнєвого апарату;
-
вправи для розширення площі зорового сприймання;
-
вправи для нарощування темпу читання;
-
вправи на розвиток осмисленого читання, процесів мислення, уваги,
пам’яті.
III.
Повторення вивченого матеріалу. Актуалізація опорних знань. Перевірка
домашнього завдання.
Види робіт:
-
підготовка відповідей на запитання, записаних на дошці чи сформульовані
усно;
-
вибіркове читання за завданням;
-
переказ за планом; вказаним учителем (за частинами, поетапно, в цілому,
стисло, детально, творчо);
-
читання вказаних текстів, що містить твір (міркування героя, опис,
розповідь одного з героя...);
-
знаходження подібних рядків до запропонованих учителем;
-
встановлення за ілюстрацією змісту відповідної частини твору і
зачитування її;
-
читання в особах;
-
виразне читання;
-
словесне малювання;
-
тлумачення читання;
-
читання-драматизація;
-
трансформація діалогічного мовлення персонажів твору в розповідне;
-
характеристика дійових осіб;
-
читання напам’ять і т. ін.
IV.
Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми і мети уроку.
Підготовча робота до сприймання тексту.
Види робіт:
-
робота з наочністю;
-
розповідь учителя, бесіда;
-
лексико-семантична робота, лексико-стилістична робота, лексико-орфоепічна
підготовка;
-
ознайомлення з планом роботи над твором;
-
вправи над класифікацією;
-
робота зі змістом підручника;
-
читання додаткових матеріалів учителем, учнями;
-
створення проблемної ситуації;
-
робота з основними структурними елементами книжкового апарату;
-
прогнозування змісту твору за вказаними ознаками;
-
робота над заголовком твору;
-
актуалізація, уточнення і доповнення знань та уявлень учнів про явища,
факти, події, що зображені у творі;
-
постановка мети вивчення матеріалу і т. ін.
V.
Сприймання та усвідомлення нового матеріалу. Розвиток мовленнєвих умінь і
навичок.
Види робіт:
-
читання тексту учнями, вчителем;
-
комбіноване читання (вголос-мовчки, учні-вчитель);
-
відповіді на запитання, поставлені до читання;
-
бесіда-роздум над прочитаним;
-
зіставлення запропонованих прислів’їв, приказок із прочитаним текстом;
-
відповіді на запитання (завдання), вміщені у кінці тексту;
-
визначення серед запропонованих запитань (завдань) тих, що мають (не
мають) відношення до тексту;
-
встановлення фактологічного ланцюжка подій;
-
робота з наочністю, ілюстрацією підручника;
-
постановка запитань учнями;
-
ведення діалогу з автором твору;
- кодування
інформації, вміщеної в тексті.
VI.
Повторне читання тексту учнями і робота над текстом.
Види робіт:
-
орфоепічне читання;
-
тлумачне читання;
-
акцентологічне читання;
-
навчальне читання з постановкою таких запитань, котрі почина-ються зі
слів: Чому? Де? Коли? Як?;
-
вправи з розвитку техніки читання;
-
подія тексту на частини;
-
складання словничка образних слів, антонімів, синонімів, порів-нянь,
крилатих виразів;
-
робота над фразеологією і мовними засобами;
-
детальний переказ прочитаного;
-
оглядове читання з елементами вибіркового;
-
поєднання колективного читання з індивідуальним;
-
знаходження завершених за змістом частин тексту;
-
визначення головної думки твору;
-
композиційний аналіз;
-
складання плану;
-
переказ за планом;
-
підготовка до стислого переказу і стислий переказ прочитаного;
-
аналіз вчинків дійових осіб та їх мотивів;
-
словесне малювання;
-
робота за ілюстрацією (впізнання і переказ відповідної частини, опис);
-
вправи на розширення "поля читання”;
-
інтонаційне читання;
-
логічне читання.
VII.
Узагальнююча бесіда за змістом твору.
Види робіт:
-
розкриття ідейної спрямованості тексту;
-
розкриття теми (основної думки) за опорними запитаннями;
-
бесіда з метою підготовки до творчої роботи над текстом;
-
бесіда за опорними запитаннями;
-
робота з ілюстрацією підручника;
-
робота з основними структурними елементами книжкового апарату;
-
висловлення оцінних суджень;
-
з’ясування причиново-наслідкових зв’язків;
-
навчання технологій логічного читання;
-
вибіркове читання;
-
робота в групах та ін.
VIII.
Робота над виразністю читання твору.
Види робіт:
-
складання партитури читання тексту на основі усвідомлення ідейно-змістової
та емоційно-образної спрямованості тексту;
-
слухання фонозапису твору;
-
вправи на інтонування речень;
-
читання-драматизація;
-
групове (індивідуальне) читання;
-
вправи на регулювання гучності голосу;
-
тональне читання;
- трансформативне
читання;
-
заучування напам’ять;
-
декламація;
-
читання в особах; тощо.
IX.
Застосування знань на основі творчої роботи над текстом.
Види робіт:
-
творчий переказ;
-
розповідь за аналогією;
-
ілюстративна робота (словесне, графічне малювання);
-
колективна декламація;
-
читання-інсценізація;
-
постановка "живих” картинок;
-
складання сценарію за прочитаним (4 клас);
-
робота над деформованою структурою тексту;
-
комунікативне читання;
-
уточнююче читання;
-
складання усної (письмової) анотації до прочитаного твору;
-
продукування діалогів;
-
складання монологів від імені головного героя або одного з них за
прочитаним змістом твору;
-
складання описів з елементами міркування;
-
робота над лексико-семантичними групами;
-
робота над засобами виразності тексту (визначення ролі тієї чи іншої
частини мови в описі, розповіді, міркуванні персонажів, подій, вчинків, ...);
-
запис нової думки (слів, виразів);
-
трансформативне читання-розповідь і т. ін.
X.
Підсумок уроку.
Види робіт:
-
Встановлення спільних і відмінних рис у текстах, які розглядалися на
уроці;
-
Бесіда-роздум творчого характеру;
-
Розв’язання завдань на основі тексту;
-
Постановка запитань до текстів учнями;
-
Ведення словників ("Золоті зерна”, "Перлини мудрості”, "Барвисті слова” і
т. ін.);
-
З’ясування спільних (відмінних) завдань (запитань) у методичному апараті
підручника до розглянутих на уроці текстів;
-
Запис за опорною схемою основної думки;
-
Аналіз книжкових ілюстрацій (демонстраційних малюнків) до розглянутих
текстів;
-
З’ясування позиції учня "автора” ("художника”) тексту і т. ін.
XI.
Домашнє завдання.
Види робіт:
-
Вибіркове читання пейзажних описів, подій, слів головного героя,
авторських слів, діалогів;
-
Графічне малювання;
-
Складання плану;
-
Добір інших заголовків;
-
Виписування найвлучніших слів для характеристики героїв, подій, вчинків,
описів;
-
Складання діалогу з героями, автором;
-
Добір прислів’їв, приказок;
-
Вивчення напам’ять;
-
Визначення головних і несуттєвих слів у тексті (абзаці);
-
Підготовка однієї з частин тексту до виразного читання;
-
Перекодування жанру твору;
-
Складання таблиць почуттів за прочитаним і т. ін.
|