Урок -подорож з української мови на тему "Добір спільнокореневих і близьких за значенням слів, їх розрізнення." 3 клас. Тема: Добір спільнокореневих і близьких за значенням слів, їх розрізнення. Мета: Вчити дітей розрізняти такі поняття, як "слова близькі за значенням" і "споріднені слова", форми одного й того ж слова. Розвивати в дітей увагу до лексичного значення слів. Виховувати любов до природи. Працювати над збагаченням активного словника дітей. Розвивати творче мислення та письмове мовлення школярів. Обладнання: Картина "Зимовий ліс", малюнок зайчика. ХІД УРОКУ. I. Організація класу. Вже дзвінок нам дав сигнал. Працювати час настав. Тож, часу не гайте. Зошити відкривайте. II. Каліграфічна хвилинка Про яку пору року йде мова у вірші ? Перші дні зими, мов дивне свято, Свято чистоти і новизни, Падає повільно сніг лапатий На покрівлі, вулиці, тини. Дуб кремезний ще не скинув листя, Ось воно, кружляючи, летить, Білу скатертину золотистим Візерунком покрива на мить. З ЗИ МА ИМ ЗИМА - А як ви уявляєте зиму ? Яка вона ? III. Оголошення теми і мети уроку - Восени всі учні молодших класів їздили на екскурсію в ліс. А ось сьогодні ми відправимося в уявну подорож до зимового лісу. IV. Робота над новим матеріалом - Що відразу кидається у вічі ? (Дерева безлисті, лише один велетень - дуб шарудить пожовклим листом). - Чому ж дуби не скидають листя на зиму ? 1. Робота над синонімами. Впр. 217 - Що таке завірюха ? Закрийте очі, уявіть. - А як по іншому її можна назвати ? (Завірюха, хурделиця, снігові й, хуртовина, метелиця, заметіль, віхола, завія) - Як називаються ці слова ? (Синоніми) - Чому ? (Бо мають спільне значення). - Ми заходимо в глиб лісу. Дерева надійно ховають нас від холодного пронизливого вітру. - Кого з тварин можна зустріти в цю пору року ? - А хто заснув до весни ? Як пишеться це слово ? - Послухайте вірші. Запам'ятайте опис ведмедя. Буркотливий,вайлуватий. Ходив лісом дід кудлатий. Одягнений в кожушину Мед шукав він і малину. Літом любив полювати, А зимою в лігві спати. Як зачує він весну – То прокинеться від сну. Доберіть близькі за значенням слова до слів: Буркотливий (сварливий) Вайлуватий (незграбний) Лігво (барліг) - Залишаємо в спокої ведмедя. Хай він спочиває до весни. Підемо далі. Але перед тим пригадаємо, як поводити себе в лісі. 2. Зміна закінчення слова. Гра "Знайди і виправ помилку" Дуже багато (сніг) насипала зима. - Визначте закінчення у слові снігу. - ... позмінюй слово сніг (сніг, снігу, снігом, сніг, у снігу). - Ми змінювали одне й теж слово. 3. Підбір споріднених слів - А тепер підберіть слова - родичі до слова сніг, (сніговий, сніжок, сніжинка, сніжить, засніжений). - Визначте в них корінь. - Як називаються слова, що мають спільний корінь ? - З одним із цих слів складіть розповідне речення (питальне, спонукальне). Фізкульхвилинка - А хто з лісових мешканців знає всі новини ? - Народ вміло описав сороку у загадці. Біла латка, чорна латка, по дереву скаче. -Як називаються слова біла і чорна ? (Антоніми). - Сорока ще не встигла перелетіти поближче до людських осель. Давайте сядемо тихо під кущиком і послухаємо, що вона розказує про життя звірів. Вовк до школи не ходив, Вовк уроки не робив, Не читав, не писав. І по нотах не співав. І таким як він, гульвісам Жити треба тільки в лісі. А це зайчик стрибунець Він дрижить, як холодець. Хоче зайчик слово взяти, Хоче зайчик розказати. Що лисичка хитра й грізна Йому хвостика одгризла. V. Письмовий опис зайчика План. 1. Де живе зайчик ? 2. Яка в нього шубка ? 3. Які вушка ? (Наче антени телевізора). 4. Які очі ? (Світяться, наче вогники). 5. Які лапки ? (Передні короткі, задні довгі , котиться з гори, як клубочок). 1. Усний опис за планом 2. Запис твору у зошиті 3. Перевірка написаного VI. Підсумок уроку - Ось і закінчується наша подорож. - Що запам'ятали ? - Про що дізналися ? VII. Домашнє завдання. Впр. 218. Сусляк Олена Олександрівна , вчитель початкових класів ЗОШ № 24 м.Хмельницького
Источник: http://Власні розробки |