Буква Єє, позначення нею сполучення звуків «йе».Позначення буквою Єє звука «е» та м’якості попереднього приголосного. Загадка.Опрацювання оп
Тема: «Буква Єє, позначення нею сполучення звуків «йе».Позначення буквою Єє звука «е» та м’якості попереднього приголосного. Загадка.Опрацювання оповідання «Барвисте коромисло» (за В. Сухомлинським).
Мета: дати дітям уявлення про букву «є» на початку складу; розвивати мовлення і фонематичний слух учнів на основі ситуацій з їхнього життєвого досвіду; вдосконалювати звуко-буквений аналіз слів; виховувати в дітей бажання робити добро.
Методичне-дидактичне забезпечення: набір букв, предметні малюнки, веселка, портрет В. Сухомлинського, буквар, фішки, таблиці. Тип уроку: комбінований – гра
І. Організація класу
Щоб урок пройшов не марно Попрацюємо старанно. Щоб почути у кінці, Що у нашім першім класі Діти просто молодці!
II Актуалізація опорних знань учнів
- Діти, сьогодні буквочка нова до класу нашого прийшла і багато цікавого принесла. А що це за буква? Що цікавого вона принесла? Ми, дізнаємось, коли виконаємо завдання, а чиї? Відгадайте загадку. Барвисте коромисло над річкою повисло ( веселка). - Правильно, це веселка. От ми сьогодні і будемо виконувати завдання веселки. Гра «Мікрофон». А якими ви повинні бути на уроці, щоб виконати завдання? (активними, уважними, розумними, кмітливими). - Отже, якщо ви уважно будете слухати, міркувати і відповідати, то зможете скласти свою веселку і я від вас цього очікую. Вправа «Очікування». А що Ви очікуєте від уроку?
III. Мотивація навчальної діяльності
- 1. Пропоную розпочати нашу роботу. Сьогодні я йшла до класу і поштар віддав мені листа, який надійшов саме нам, учням 1 класу. Ось послухайте. Доброго ранку, любі діти! Я веселка. Запрошую вас зі мною навчатись і грати. Для цього ви повинні створити свою гарну веселку й виконати завдання. А хором промовляти такі слова: Смужку ми чіпляємо Роботу починаємо. За гарну роботу я даруватиму вам маленькі сонечка. - 2. Який перший колір має веселка (червоний). І, так, перша смужка червона (чіпляємо смужку Зі мною будете грати, знання закріпляти. • На які дві групи поділяються звуки? • Назвіть голосні звуки. • Наведіть приклади приголосних звуків. • Яку букву ми вивчали на минулому уроці (ю). • Що ви можете про неї сказати?... • Коли буква Ю має два звуки і які? • Наведіть приклад. Юля - 3 букви, 4 звуки. Чому? • Молодці, діти, завдання першої смужки виконали і активні учні отримали сонечка.
IV. Вивчення нового матеріалу
- Яка друга смужка? {Оранжева)
Дружно, швидко вимовляй Слухай ти, та не зівай. 1. Послухайте вірш і скажіть про яку тварину розповідається: - Єнот навчав синка єнота: Є в лісі річка і болота. Є мисливець - він полює - Єгер є - він ліс пильнує - Єгер - це людина, яка охороняє ліс. Так про яку тварину розповідається? (показую малюнок). (Про єнота)
2. А тепер скажемо вголос слово Єнот.
Які звуки почули на початку слова? Складемо звукову модель, (учні на місцях).
Який перший звук? Й - приголосна м'яка, другий звук Е -голосна, далі Н - приголосна тверда, О - голосна, Т- тверда приголосна.
- Правильно, в слові єнот живе звукосполучення приголосного [й] і голосного [е]
На письмі позначається буквою є великою і малою. (Показ букви Є)
3. У мене на дошці складено слово, але не вистачає однієї букви. Якої?
...нот - вставимо букву є Прочитаємо це слово єнот. Правильно. Діти, а де в абетці стоїть буква є та покажіть, а хто її сусіди? На що схожа буква є?
4. А зараз пограємо в гру «Впіймай звук». Кольє, юрба, Єгор, дарує, дар, цінує, ціна. Висновок: Коли буква є має два звуки? І які? 5. Буква є засумувала і захотіла зустрінутися з іншими буквами (читання складів) - Молодці, діти, і це завдання виконали, отримайте сонечка. Фізхвилинка. - Якого кольору третя смужка? (жовта)
Все вивчене пригадай До слів схему підбирай. На дошці слова Єва, сяє, віє
- Прочитаємо слова. Працюємо пильно. Складемо звукові моделі до цих слів - Молодці, ви всі правильно склали моделі і отримайте сонечка. - Наступна смужка зелена Зі мною ви пограйте Букви пригадайте Слова відгадайте.
- Діти, перед вами літери. Вам треба скласти слова.
заєць , єхидна ,Євген (а з є ц ь,є д н а х и ,г е н Є в). (вставить фото)!!! - Які слова у вас вийшли? Хто така єхидна? Єхидна - це тварина, у неї довгі, як у їжака голки і довгий ніс. - А зараз пограємо в гру «Прочитаю і не помилюсь». Прочитаємо слова з підручника ланцюжком.
блакитне Євгенко малює
синє Євгенія розуміє
весняне Євгенівна співає
літнє Єва радіє
- Молодці! Правильно і не помилились, отримайте сонечка.
Фізхвилинка. - П'ята смужка - голуба
Гарно ми читаємо Текст новий вивчаємо. • Діти, сьогодні ми познайомимось з оповіданням В. Сухомлинського «Барвисте коромисло». А хто такий В. Сухомлинський?(учитель, письменник) • Що він писав? (оповідання, казки) • Для кого? (для дітей) • Значить, що можна про нього сказати? Що він любив дітей і був добрим)
1. Опрацювання оповідання «Барвисте коромисло»
А) в тексті будуть нові слова. Давайте познайомимось з ними. Коромисло — дерев'яна вигнута палиця із гачками на кінцях, якою носять відра
Барвиста -різнокольорова
Велетень — предмет або істота, що своїми розмірами значно переважає інші предмети
Дужий - сильний, міцний
Дивнеє - чудове, чарівне
Б) Читання оповідання підготовленими учнями. Про що це оповідання? (про веселку)
В) А зараз оповідання прочитайте самостійно, даю вам на це 2 хвилини, щоб потім відповісти скільки слів на букву є Г) Вибіркове читання • Що синіє над річкою? (хмара) • Що простяглося через усю хмару? (веселка) • Що робить веселка в небі? (грає, виграє) • Хто тримає дивне коромисло? (грім-буревій) • Що робить Грім-Буревій ? (тримає дивне коромисло) • А що робить хмара? Для чого? (хмара напуває все живе) • Чи добре робить хмара? Чому? (добре, тому що вона любить природу і піклується про природу)
- Всі, хто відповідав отримали сонечка. - Шоста смужка - синя.
Діти, В. Сухомлинський любив природу і складав казки і оповідання, в яких виховував це почуття і у дітей. - Чому хмара напувала все живе на землі? Тому що, як сказав Сухомлинський «Тоненька стеблинка черпає наснагу з землі, веселка - барви свої з квіткових пелюсток. А тепер скажіть. Коли я кажу «веселка», що ви уявляєте, про що думаєте? Молодці! Ви дуже активні на уроці.
- І остання смужка - фіолетова
Творчість свою проявіть І речення складіть.
- Нам залишилось виконати останнє завдання. Діти складіть речення про веселку із пелюсток, які ви обрали. Підказка - початок з великої букви. 1. Веселка -барвиста, різнокольорова грає виграє в небі. 2. Веселка - різнокольорове коромисло. 3. Веселка - диво природи. - Молодці, кожен отримує сонечко.
V. Підсумок
Урок підходить до кінця Завдання виконали всі Веселко, прощавай. Ми вчились з радістю і щиро від душі Складали смужки ми твої. Ти грою зацікавила, Знань усім дала. Скажемо всі разом «Дякуєм тобі» А веселка в відповідь «Діти - молодці». І я вам кажу : «1 клас - ви просто молодці»
Рефлексія З якою буквою ви познайомились. Скільки звуків вона може позначити, коли? Які слова ви почули на уроці з буквою є. Чи отримали ви те, що очікували? Що для вас було найцікавіше? Порахуємо скільки сонечок отримав кожен з вас? А хмарки отримали? Ні.
Переміг той, у кого найбільше сонечок.
Діти, я дуже вдячна вам за роботу на уроці. Ви молодці, Ви всі сьогодні отримуєте за урок сонечка.