Засвоєння математичних завдань
супроводжується значним розумовим напруженням учнів. Для запобігання їхнього
перевтомлення існує чимало різноманітних методів
і прийомів. Традиційною і загальновизнаною є гра, особливо рухлива.
Вона підвищує працездатність, сприяє фізичному розвитку дітей, формує в них
конкретні уявлення про явища навколишнього середовища, полегшує оволодіння
абстрактними поняттями. В ігровій діяльності пізнавальна, розвивальна і виховна
функції взаємопов'язані. Дидактичне визначення математичних ігор різноманітне.
Це й ознайомлення школярів з новим матеріалом, його закріплення, повторення
раніше набутих знань, обчислювальних умінь і навичок. Доцільною формою є
змагання між окремими учнями і групами дітей. Навчання дітей в початкових
класах повинне спиратися на змістовні, цікаві завдання з математики.
В своїй практиці я використовую
дуже багато різноманітних завдань, які сприяють розвитку кмітливості, творчої
уяви, логічного мислення, математичної мови, стимулюють інтерес до «цариці
наук», сприяють активності учнів, виховують в них навички самостійної роботи
над задачею, вміння раціонально і творчо виконувати завдання.
Я пропоную цікаві рухливі ігри,
задачки, які можна проводити для розвитку математичних здібностей. Звичайно,
користь від таких ігор буде відчутнішою, якщо їх проводити систематично і
цілеспрямовано протягом навчального року з усіма учнями, приділяючи особливу
увагу відстаючим. Вибір гри і час її проведення визначає класовод, враховуючи
вимоги навчальної програми на кожному етапі засвоєння.
ГРА «ФУТБОЛ»
Клас ділиться на дві команди. Учень першої команди
називає довільний приклад і вказує на учня з іншої команди, який буде
відповідати. Якщо відповідь правильна, гра продовжується в зворотному
напрямку. Якщо ж учень з іншої команди не впорався з прикладом, то зараховується
цій команді «гол». Виграє команда, в якої менше «голів».
ГРА «ЧІТКО ЛІЧИ»
Вчитель за секундоміром вголос відлічує секунди, супроводжуючи
лічбу помахом руки. Діти повторюють лічбу і рухи за вчителем. Через 2 хвилини
лічби вибірково перевіряється точність відлічування без секундоміра. За сигналом
вчителя діти мовчки починають лічити секунди. Вчитель стежить за секундоміром.
Після сигналу «Стоп!» вчитель вибірково слухає повідомлення відлічених секунд.
Виграє той, у кого результат виявиться найточнішим.
ГРА «ЗАБИЙ ГОЛ»
У ворота, які прикріплюються на дошці, вчитель ставить
«м'яч» з числом. Діти по черзі називають будь-який приклад, результатом якого є
даний м'яч. Виграє учень, який найбільше назвав прикладів.
ГРА «ДВАНАДЦЯТЬ МІСЯЦІВ»
Гра проводиться індивідуально. Дитина під ритм ударів
м'ячем об землю промовляє: «Я знаю 12 місяців: січень — раз, лютий — два,
березень — три, квітень — чотири, травень — п'ять, червень — шість, липень —
сім, серпень — вісім, вересень — дев'ять, жовтень — десять, листопад —
одинадцять, грудень — дванадцять». Переможцем вважається той, хто назвав усі
місяці підряд і не випустив м'яча.
ГРА «СКЛАДИ 2 ПРИКЛАДИ»
Вчитель показує картку з прикладом на додавання. Учень,
якого викликали до дошки, складає і записує 2 приклади на віднімання і
розв'язує їх.
Наприклад:
Клас ділиться на 2 команди. На дошці стільки прикладів, скільки гравців у командах. Перші учні підходять,
розв'язують приклади, передають
крейду іншому учневі із своєї
команди, як естафетну паличку, і так до кінця. Якщо учень бачить
помилку гравця своєї команди, то, коли до нього дійде черга, він може акуратно
закреслити неправильну відповідь і записати
правильну. Виграє команда, в якій
швидше будуть розв'язані приклади. (Кількість учнів у командах повинна бути однаковою).
7 х 3 = 21 3x7=21 20 + 1 = 21 19
+ 2 = 21 15+ 6 = 21 18 + 3 = 21 16+ 5 = 21
30 - 9 =
21 40 - 19 = 21 32- 11 = 21 22 - 1 = 21 24
- 3 = 21 25- 5 = 21 27- 6 = 21
ГРА «ХТО ШВИДШЕ?»
2x3
|
18
|
2x7
|
16
|
2x8
|
27
|
2x9
|
18
|
|
21
|
|
14
|
|
12
|
|
6
|
На дошці у 2 стовпчики записані приклади табличного
множення, а між ними результати. Два учні з'єднують свої приклади з правильним
результатом за допомогою стрілок.
ГРА «НАЗВИ «СУСІДІВ»
Учасники стають в коло, в центрі якого знаходиться
ведучий з м'ячем. Він кидає м'яч кожному учневі і називає будь-яке число у
межах вивчених. Той, хто піймав м'яч, повинен назвати «сусідів» названого
числа. Числа можна називати у довільному порядку, повторювати їх. Той, хто неправильно
назвав «сусідів», вибуває з гри.
Гру можна проводити і без ведучого. Один учень кидає м'яч іншому гравцеві:
ведучий: 5, 7, 9, 12, 22.
гравець: 4, 6; 6, 8; 8, 10; 11, 13; 21, 23.
ГРА «НАЗВИ ЧИСЛО»
Дітей ділимо на 2 команди і шикуємо у два ряди. Вчитель
називає одноцифрове число, таблиця множення якого вивчається, наприклад, 4.
Учні кожної команди по черзі називають числа — результати множення 4 на 2, 3,
4, 5 і так далі, виступаючи щоразу на крок уперед. За кожний «правильний крок»
учень одержує очко.
За даним прикладом називають числа: 8, 12, 16, 20, 24,
28, 32, 36, 40.
Виграє команда, яка в сумі набере найбільше очок.
ГРА «КРАЩИЙ ОБЧИСЛЮВАЧ»
Учні розділяються на 2 команди. У кожної команди є
кубик, на гранях якого написано число. Гравець однієї з команд кидає кубик і,
називаючи число, яке йому випало, швидко додає до суми попередніх, і оголошує
результат. Виграє команда, яка першою набере визначену для виграшу кількість очок. Якщо один гравець
помилиться в обчисленні, усі очки з команди знімаються. Гра може бути індивідуальною. Тоді в ній беруть участь два,
три і більше учнів.
ГРА «ДОПОМОЖИ ЇЖАЧКОВІ ПЕРЕЗИМУВАТИ»
На фланелографі малюнок їжачка. Допоможемо їжачкові
перезимувати, назбиравши якомога більше яблук, грибочків. На малюнках написані
приклади. Хто обчислив правильно, кладе їжачкові на голочки яблука, грибочки.
ГРА «СКЛАДИ БУКЕТ»
На фланелографі виставлена ваза; квіти, намальовані на
папері, лежать на партах. На зворотному боці квіток написані приклади, які
необхідно розв'язати. Правильна відповідь дає право поставити квітку у вазу.
ГРА «ЛІЧИ ШВИДКО»
Гра на увагу і з метою закріплення навичок лічби. Вчитель
плеще декілька разів у долоні, діти на магнітних дощечках пишуть цифру, яка
відповідає кількості ударів і показують результат вчителю.
ГРА «КВІТОЧКА-СЕМИЦВІТОЧКА»
Діти розв'язують запропоновані вчителем завдання.
Після кожної правильно виконаної вправи прикріплюють пелюсточку. Виходить
«семибарвна квіточка».
ГРА «ХТО ШВИДШЕ ПІДНІМЕТЬСЯ ВГОРУ»
Намальовано сходинки з прикладами, які розташовано з
двох боків, а на верхній сходинці — приз. Хто першим розв'яже приклади і
підніметься по сходах — той отримує приз.
ГРА «ПТАШИНА ГРАМОТА»
На пелюстках
квіточки записані приклади на
ділення. Після їх вирішення в результаті отримуємо 6. Прилетіли ластів'ята, забрали результати. Діти знаходять ту пташку, яка тримає в дзьобику правильний результат.
ГРА «МАТЕМАТИЧНІ ПОТЯГИ»
Дітям пропонується на фланелографі модель потягу і
карточки. Вони обчислюють приклади і ставлять картки у той вагон, номер якого
співпадає з числом, що є результатом обчислення даного прикладу.
ГРА «СПЛЕТИ ВІНОЧОК»
В кожної дитини на парті лежить листок кольорового
паперу з різнобарвними стрічками. Діти пригадують, з яких квіточок складається
український віночок. Після кожного правильно виконаного завдання роздаю дітям
по квіточці. В кінці уроку в старанних, активних дітей віночок готовий.
ГРА «ЗБЕРЕМО ОВОЧІ»
На фланелографі виставлено малюнки овочів з цифрами.
Дітям роздаються кошики. Потрібно зібрати стільки перцю або моркви, сума цифр
яких дорівнює номеру кошика.
На картках записано цифри від 1 до 100. На набірному
полотні викладаємо так:
8 +
12 60 15
3 9 17
Діти в зошити записують приклади:
8 + 12 = 20 8 + 3 = 11
8 + 60 = 68 8 + 9 = 17
Картки з числами від 1
до 100 можна використати і для такого завдання:
8
|
9
|
18
|
9
|
12
|
6
|
9
|
3
|
11
|
16
|
4
|
2
|
9
|
17
|
11
|
10
|
Числа на набірне полотно можуть викладати самі діти.
ГРА«ПЛУТАНКА»
Два учні викладають будь-які числа, а всі учні вибирають
лише ті, які діляться на дане число.
26 25 5
16 18 10
: 5
21 24 13 7 14 28 : 7
8 + 15 = 23 8 + 17 = 25 21 : 7 = З 7:7=1 14: 7 = 2 28 : 7 = 4
Один учень викладає на набірному полотні
стовпчик прикладів на +, -, х, :. Сідає на місце і разом з дітьми розв'язує приклади в зошитах. Учень, який
першим розв'яже стовпчик прикладів,
бере зошит, приносить вчителеві на
перевірку, а сам викладає інший стовпчик прикладів, бере у вчителя
зошит, сідає на місце розв'язувати приклади і так далі. Після закінчення
роботи можна ще раз переглянути зошити цих
дітей, оцінити їх.
ГРА «ПАРНІ Й НЕПАРНІ ЧИСЛА»
Викликаю чотирьох учнів, які підходять до набірного
полотна, стають біля стовпчика кишеньок, а в руках мають картки з числами.
1-й учень — викладає непарні числа, 2-й учень — парні,
3-й — непарні, 4-й — парні. 4-й учень робить крок вправо і знову перед ним
чиста колонка кишеньок, але тепер він уже під 1-м номером і викладає непарні
числа, біля нього розміщується учень, який був під 3-м номером, але тепер буде
2-м, і викладатиме парні числа, і так далі.
ГРА «ХТО БІЛЬШЕ»
Роздаю дітям по карточці з будь-яким числом, даю 1
хвилину, за яку кожен учень придумує якомога більше прикладів з результатом —
числом на даній йому карточці.
Наприклад:
2 x 9 = 18 16 + 2=18
20 - 2 = 18 28 - 10 = 18
3 x 6=18 42 - 24 = 18
10 + 8 = 18 23 - 5 = 18
«УСНА ЛІЧБА»
Кожен учень придумує якесь число і після слів учителя:
«Збільш своє число на 5», встає і швидко говорить результат, який утворився
при додаванні до задуманого числа 5. Сусід по парті відгадує задумане число. Ця
ж робота може використовуватися
при додаванні, від-німанні,
множенні, діленні.
ГРа «ПОПЕРЕДНІ ТА НАСТУПНІ ЧИСЛА»
Вчитель показує картку з числом і одночасно проказує: «Попереднє»
чи «Наступне». Діти, які беруть участь у грі, називають лише ті, які
стоять попереду чи позаду числа на картці, яку тримає вчитель.
Дуже цікавою є робота з фланелографом. На уроках праці
ми з учнями виготовляємо різні предметні картинки, які потім використовуємо для складання задач
та різних завдань.
На фланелографі вчитель викладає парами різні числа. Поряд
на набірному полотні викладено кружечки зі знаками <, >, =. Діти між
числами виставляють ті знаки, які там потрібні.
5 < 8 8 = 8 11 > 9 1 < 8
На флонелографі
виставлено два дерева, на яких в різній кількості можна вивішувати яблука,
груші, сливи. На
основі цього діти складають самостійно задачки та розв'язують їх.