Поняття про площу. Одиниці вимірювання площі. Палетка.
Тема: Поняття про площу. Одиниці вимірювання площі. Палетка. Мета: дати поняття « площа », навчити вимірювати площу за допомогою квадратного сантиметра та палетки; розвивати увагу, спостережливість, виховувати любов до математики. Обладнання: паперові геометричні фігури, анаграма, картка до конкурсу «перекладач», індивідуальні картки, відео, ілюстрації, палетки, роздатковий матеріал. Тип уроку: комбінований
Хід уроку І Організаційний момент 1. Привітання Любі діти, до нас у клас Завітали гості щирі Привітайте ж в добрий час Гостей усмішкою й миром. Ми вам раді, гості любі І вітаєм щиро вас, Та запрошуєм ласкаво На урок в четвертий клас. 2. Перевірка готовності до уроку - Діти, подивіться , чи все необхідне до уроку ви приготували? Олівець , лінійка, підручник, зошит. Усе зайве приберіть. 3. Інтерактивна технологія «Криголами». -Для того,щоб нам добре працювалося,щоб у нас був гарний настрій,давайте скажемо,якими ми повинні бути під час уроку. А допоможе нам алфавіт. (Діти: А-активні,Б-бадьорі,В-веселі,Г-гарні, Д - дружні).
ІІ Мотивація навчальної діяльності 1.Введення елементів нестандартності - Сьогодні у нас незвичайний урок, до нас в гості завітав хлопчик Петрик .Давайте зараз ближче познайомимось з ним. - Увага на екран. - Діти, давайте допоможемо Петрику полюбити такий цікавий і важливий предмет, як математика. - Пропоную вам разом з Петриком відправитись у подорож до казкової планети, а до якої саме ви дізнаєтесь трохи пізніше.
2. Вступне слово вчителя. - Ми на космодромі. А що таке космодром? - Космодром – це місце, звідки відправляються в далеку дорогу космічні кораблі. Звідси буде проведено запуск космічного корабля 4 класу у космос. Дружба з такою необхідною наукою, як математика, допоможе вам здійснити цей політ. А ще вашими вірними друзями мають стати: уважність, кмітливість, швидкість мислення і вибір точних і правильних дій, винахідливість, взаємодопомога. Не забувайте і про те, що в польоті необхідна дисципліна всього екіпажу. Кожен з вас має точно виконувати правила наших подорожей: Душу і серце в роботу вклади, Кожну хвилину в труді бережи. - Діти, але на чому ж ми полетимо до нашої казкової планети? Нам потрібна ракета. - Давайте з геометричних фігур побудуємо ракету. ( на дошці вивішуються геометричні фігури, діти повинні скласти ракету) - Отже ракету ми змайстрували. Діти, а щоб ракета змогла полетіти назвіть з яких геометричних фігур вона складається? - Прийшов час відлітати. Щоб дізнатися на яку планету ми полетимо пропоную розгадати анаграму ЩПАОЛ 4 15 3 2 - Молодці! - Отже, ми разом з Петриком полетимо на планету « Площа »
ІІІ Актуалізація опорних знань 1. Усне обчислювання - Діти, а зараз перед зльотом давайте усно порахуємо: 600+120= 720 400+360=760 800+170=970 400+340=740 120+800=920 700+110=810 590+220=810 500+450=950 390-140=250 520-260=260
2.Конкурс «Перекладач» - Діти, а зараз я пропоную вам пограти у конкурс який приготував нам Петрик, конкурс називається «перекладач». На дошці висить таблиця, хто швидше її розгадає і назве число яке зашифроване той буде пілотом нашої ракети.
(14+23)*22=814 - Отже , зашифроване число 814 2. Каліграфічна хвилинка - Діти відкрийте зошити, запишіть число класна робота, і пропишіть рядочок через клітинку числа 814
IV повідомлення теми і мети уроку ( Перегляд фрагменту відео) - Діти, нарешті ми потрапили на планету «Площа». На цій планеті сьогодні ми познайомимось з таким поняттям як «площа», познайомимось з одиницями вимірювання площі, та навчимося користуватися палеткою. V Первинне сприймання та усвідомлення нового матеріалу 1. Бесіда - Діти, подивіться які будинки на цій планеті, які машини, звірі. Які вони? ( усі з геометричних фігур) - Діти , а давайте порівняємо оці два будиночки, чи однакові вони? ( ні) - З яких геометричних фігур вони складаються? - Чи однакові за розміром віконця у будинках? ( так) - А двері? ( Ні) - Які більші? - А дах однаковий ? який більший? - Подивіться віконце будинку умістилось в його стіну, це означає що площа круга менша від площі чотирикутника. - Порівняйте на що більше піде фарби – на двері чи на стіну? Чому? ( бо стіна більша) - Кажуть що площа стіни більша за площу дверей. - Площа – це величина , яку можна не тільки порівняти , а й виміряти.
2. Введення поняття про квадратний сантиметр - для вимірювання величин обирають одиниці вимірювання. Є одиниці вимірювання і для площі. Невеликі площі вимірюються квадратним сантиметром. - Діти, накресліть у зошитах відрізок завдовжки 1 см. - Накресліть квадрат із стороною 1 см. Оце і є квадратний сантиметр.
3. робота з підручником
- Діти, відкрийте підручники на сторінці сімдесят четвертій. В завданні під номером 467 знайдіть правило , що таке квадратний сантиметр. - Прочитайте що таке квадратний сантиметр. - Так що ж таке квадратний сантиметр? ( квадратний сантиметр – це площа квадрата зі стороною 1 см) - При числах «квадратний сантиметр» записують скорочено так 1см2 7см2 -Діти , під вправою 467 є завдання знайдіть. - полічіть, і запишіть у зошит скільки квадратних сантиметрів в кожній фігурі. ( 9 см2 , 6 см2 ,8 см2 )
4.Перегляд фрагменту відео. - Діти, поки ми з вами тут працювали, Петрик познайомився з жителями країни «Геометрія». Давайте подивимось, що вони йому розповіли. - отже, що таке площа геометричної фігури?( це розмір площини, яку вона займає)
5. Робота з палеткою - Сьогодні ми навчимось обчислювати площу за допомогою палетки. Для знаходження площ невеликих фігур, які не є прямокутником чи квадратом користується палеткою. Це прозорий папір поділений на квадрати зі стороною 1 см, або 1 мм. Палетку накладаємо на фігуру , площу якої треба виміряти, тоді фігура буде розбита на квадратні сантиметри - У вас у кожного на парті лежить палетка .Накладіть вашу палетку на яблучко і порахуйте скільки повних квадратів
VI Узагальнення та систематизація знань 1. Розв’язування задачі № 469 на с. 74 1опер. – 100ст. за 5 дн.
? дн. - 90ст.
2опер. – 100ст. за 4 дн Робота над текстом 1)про що йде мова в задачі? 2)за скільки днів 100 сторінок набирає перший оператор? ( за 5 днів) 3) за скільки днів 100 сторінок набирає другий оператор? ( за 4 дні) 4) що питається в задачі? ( за скільки днів наберуть ці оператори 90 сторінок, якщо працюватимуть разом?) Аналіз задачі 1) знаючи що за 5 днів перший оператор друкує 100 сторінок, що ми можемо дізнатись? ( скільки сторінок друкує перший оператор за один день) 2) знаючи що за 4 дні другий оператор друкує 100 сторінок, що ми можемо дізнатись? ( скільки сторінок друкує другий оператор за один день) 3) знаючи скільки сторінок за один день друкує перший оператор і знаючи скільки сторінок за один день друкує другий оператор, що ми можемо дізнатись? ( скільки сторінок за один день друкують вони разом) 4) знаючи скільки сторінок за один день друкують обидва оператори, чи можемо ми відповісти на запитання задачі? ( так) 5) Яка це задача? План розв’язку 1) що ми дізнаємось в першій дії і якою дією? ( скільки сторінок друкує перший оператор за один день, дією ділення) 2) що ми дізнаємось в другій дії і якою дією? ( скільки сторінок друкує другий оператор за один день, дією ділення) 3) що ми дізнаємось в третій дії і якою дією? ( скільки сторінок за один день друкують обидва оператори, дією додавання) 4) що ми дізнаємось в четвертій дії і якою дією? ( за скільки днів наберуть ці оператори 90 сторінок, якщо працюватимуть разом) Розв’язок задачі 1) 100 / 5 = 20 (ст.)- друкує перший оператор за 1 день 2) 100 / 4 = 25 (ст.) - друкує другий оператор за 1 день 3) 20 + 25 = 45 ( ст.) – за 1 день друкують оператори разом 4) 90 / 45 = 2 ( дн. ) – набирають 90 сторінок разом Відповідь: за два дні оператори набирають 90 сторінок разом.
VII Підсумок уроку. Політ завершено. Ми повернулися додому. На нашу блакитну планету Землю. У польоті ви добре подолали всі труднощі і випробування. Важким був шлях, але ви досягли кінцевої мети. Вивчили матеріал, показали хороші знання, виявили над чим необхідно ще попрацювати. 1. Підведення підсумків - Що ж таке площа ? (Площа – це величина , яку можна не тільки порівняти , а й виміряти.) - Що таке квадратний сантиметр? ( квадратний сантиметр – це площа квадрата зі стороною 1 см) - Що таке палетка? (Це прозорий папір поділений на квадрати зі стороною 1 см) 2. Домашнє завдання.