Засвоєння математики
супроводжується значним розумовим напруженням учнів. Для запобігання їхньому перевтомленню існує чимало різноманітних
методів і прийомів. Традиційною і загальновизнаною
є гра, особливо рухлива. Вона підвищує
працездатність, сприяє фізичному розвитку дітей, формує в них конкретні уявлення про явища навколишнього, полегшує
оволодіння абстрактними поняттями. В ігровій діяльності пізнавальна, розвивальна і виховна функції взаємопов'язані.
Дидактичне призначення математичних ігор різноманітне. Це й
ознайомлення школярів з новим матеріалом, його закріплення, повторення
раніше набутих знань,
обчислювальних умінь і навичок. Доцільною
формою є змагання між окремими учнями
і групами дітей.
Вибір гри і час її проведення визначає класовод, враховуючи вимоги
навчальної програми на кожному етапі засвоєння.
Гра "Естафета".
Клас
ділиться на 2 команди. На дошці записано стільки
прикладів, скільки гравців у командах. Перші учні підходять, розв'язують приклади, передають крейду іншому учневі із своєї команди як естафетну
паличку і так до кінця. Якщо учень бачить помилку гравця своєї команди, то, коли до нього дійде
черга, він може акуратно закреслити неправильну відповідь і записати правильну. Виграє та команда, в якій швидше будуть розв'язані приклади. (Кількість
учнів у командах повинна бути
однаковою).
Гра "Футбол".
Клас
ділиться на 2 команди. Учень 1 команди називає
довільний приклад і учня з іншої команди, який має відповідати. Якщо
відповідь правильна, гра продовжується в
зворотному напрямку. Якщо ж учень з
іншої команди не впорався з прикладом, то цій команді зараховується "гол". Виграє команда, в якої
менше "голів".
Гра "Склади 2 приклади".
Вчитель показує картку з прикладом на додавання. Учень, якого викликали
до дошки, складає і записує
2 приклади на віднімання і розв'язує їх.
Наприклад:
17 + 2 = 91
9-2 = 7 9-7 = 2
15 + 4 = 91
9-4 = 5 9-5 = 4
Гра "Забий гол".
На воротах, які прикріплюються на дошці, вчитель розміщує "м'яч" з
числом. Діти по черзі називають будь-який
приклад, результатом якого є даний м'яч.
Виграє учень, який назвав найбільше прикладів. Наприклад,
21:
7 • 3 = 21 З0 - 9 = 21
З • 7 = 21 40 - 19 = 21
20 + І = 21 32 - 11 = 21
19 + 2 = 21 22 - 1 = 21
15 + 6 = 21 24 - 3 = 21
18 + 3 = 21 26 - 5 = 21
16 + 5 = 21 27 - 6 = 21
Гра "Хто швидше?"
На
дошці у 2 стовпчики записано приклади табличного множення, а між ними — результати.
2 учні з'єднують свої приклади з правильним
результатом за допомогою стрілок.
18 16
2-3 27 3-4
2-7. 18 3-7
2-8 21 3-9
2-9 14 3-6
12 6
Гра "Назви "сусідів".
Учасники
стають у коло, в центрі якого — ведучий з
м'ячем. Він кидає м'яч кожному учневі і називає будь-яке число у межах вивчених. Той, хто піймав м'яч, повинен назвати "сусідів" названого
числа.
Числа
можна називати у довільному порядку, повторювати їх. Той, хто неправильно назвав
"сусідів", вибуває з гри.
Гру можна проводити і
без ведучого. Один учень кидає м'яч іншому і називає число. Той, хто
спіймав м'яч, називає потрібні числа і кидає м'яч іншому гравцеві. Ведучий: 5, 7, 9, 12, 22. Гравець: 4, 6; 6, 8; 8, 10; 11, 13; 21,
23.
Гра "Назви число".
Дітей
ділимо на 2 команди і шикуємо у два ряди. Вчитель
називає одноцифрове число, таблиця множення якого вивчається,
наприклад, 4. Учні кожної команди по черзі називають числа — результати
множення 4 на 2, 3, 4, 5 і так далі, виступаючи щоразу на крок уперед. За кожний "правильний крок" учень
одержує очко.
За даним
прикладом називають числа: 8, 12, 16, 20, 24, 28, 32, 36, 40.
Виграє команда, яка в
сумі набере найбільше очок.
Гра "Кращий обчислювач".
Учні
розділяються на 2 команди. У кожної команди
є кубик, на гранях якого написані числа. Гравці різних команд по черзі
кидають кубик і, називаючи число, яке
випало, швидко додають до суми попередніх
і повідомляють результат. Виграє команда, яка першою набере визначену для виграшу кількість очок. Якщо один гравець помилився в обчисленні, усі очки
з команди знімаються. Гра може бути
індивідуальною. Тоді в ній беруть
участь два, три і більше учнів.
Гра "Зберемо
овочі".
На фланелографі виставлено малюнки овочів із цифрами. Дітям
роздаються кошики. Потрібно зібрати стільки перцю або моркви, щоб сума цифр дорівнювала
номеру кошика.
Гра «Плутанка»
2 учні
викладають на набірному полотні будь-які числа, а всі інші — вибирають лише ті,
які діляться на дане число:
26
25 5 16
18 10 : 5
21
24 13 7
14 28 : 7
25 : 5 = 5 21 : 7 = З
5 : 5 = 1 7 : 7 = 1
10 : 5 = 2 14 : 7 = 2
28 : 7 = 4
Гра "Усний
рахунок".
Учень
придумує якесь число і після слів учителя: "Збільши своє число на 5"
встає і швидко говорить результат. Сусід по
парті має відгадати задумане число.
Ця ж гра може використовуватися при відніманні,
множенні та діленні.
Дуже цікавою є робота з фланелографом. На уроках праці можна
виготовити з учнями різні предметні картинки, які потім використати для
складання задач та різних завдань. На фланелографі вчитель викладає парами різні
числа. Поряд на набірному полотні розташовано кружечки зі знаками <, >, =.
Діти між числами виставляють ті знаки, які
там потрібні.
Наприклад:
5 < 8
8 = 8
11 > 9 1 < 8