Мета: Ознайомитися з
відомостями про мороз і вітер, формувати у дитини уяву про можливу загрозу
особистій безпеці з боку цих явищ.
Розвивати зв'язне мовлення,
пам'ять, уміння обмінюватись думками.
Виховувати прагнення до
збереження свого здоров'я, любов до художнього слова.
·
Діти,
сьогоднішня наша з вами бесіда обіцяє бути цікавою. А про що саме вона, ви дізнаєтесь,
відгадавши вірш-загадку.
Білий опір в білім полі
Креше білим копитом.
Білий дід майструє тихо
Через річку білий міст.
Біла баба — білим ситом
Сіє біле борошно.
Біля білих хат вдягнули
Клени білі кожухи.
Білий вітер до край неба
Білі крила розпростер.
І тому кмітливим дітям
Написав я білий вірш.
·
Про що йде
мова в цьому вірші? (Про зиму)
Правильно, діти, про зиму, а точніше про зимові явища. Давайте назвемо
їх: білий опір — снігопад, білий дід — мороз, біла баба — метелиця.
·
А як ще
можна назвати це природне явище — (завірюха,
хуртовина, хуга, сніговища, віхола). Добре, і нарешті, білі кожухи у дерев
— іній.
— Молодці, то ж ви в мене справжні кмітливі діти, то, може, і інші
завдання вам під силу?
Слова-сніжинки завірюха рознесла по всій нашій кімнаті й вони не можуть знайти
свої будинки. Допоможемо їм.
ДИДАКТИЧНА ГРА «ЗНАЙДИ
БУДИНОК ДЛЯ СЛОВА»
Мета. В грі закріпити знання дітей про спільнокореневі
слова.
Діти збирають картки зі словами
по групах, відносять їх до будинків.
1.
Вітер —
вітрище, вітряк, вітерець, вітрюга.
2.
Сніг —
сніжниця, сніговиця, сніжко, сніговий, сніжинка.
3.
Мороз —
морозенко, морозно, морозний, морозець.
·
Молодці,
діти! Допомогли словам повернутися до домівки. Хочу вам загадати ще одну
загадку, але будьте дуже уважні. Я прочитаю її мовою оригіналу — російською
мовою. Ви добре її зрозумієте і зможете розгадати.
Сердит! — закрыв лицо рукой
Сказал прохожий глухо.
Ударил как! — ворчал другой,
Поглаживая ухо.
Шла мимо бабушка с клкжой,
В платок упрятав нос.
Она сказала: «Ишь какой,
Кусается, как пес...»
И я скорей лицо прикрыл
Воротником пальто.
В тот день и впрямь сердитим был...
Вы догадались, кто? (Мороз)
·
Вірно,
діти, це мороз і слово це майже однаково звучить і на нашій рідній мові. Отже,
розмова наша з вами про природне явище — мороз. Скажіть, будь ласка, як же ми
можемо дізнатися, що на вулиці мороз?
(За малюнками на склі, за
показниками термометра, а ще, коли вийдемо на повітря, за нашими відчуттями:
маленький мороз — відкриті частини тіла майже не мерзнуть, а коли сильніший, то
мороз щипатиме за щічки, вуха, пальці та ін.).
·
Добре,
діти, пригадайте мені, будь ласка, художні твори, в яких мова йде про це природне
явище. («Морозець, морозець» Г. Бойка, «Морозенко» П.Бондарчука, казка «Мороз
Іванович» О. Одоєвського, «Витівки старої зими» К. Ушинського, «Гриць і мороз»
П.Мостового та ін.).
·
Так, діти,
ви назвали мені багато творів, то, може, пригадаємо деякі з них.
(Діти читають вірш Г. Бойка
«Морозець, морозець»).
·
Молодці,
діти. А скажіть, будь ласка, про що оповідання К.Ушинського «Витівки старої
зими»?
Діти. Про зиму, яка розгнівалась і вирішила знищувати все
живе.
Вихователь. Як же це вона хотіла зробити?
Діти. Насилаючи люті морози на птахів, тварин, риб, людей.
Вихователь. Правильно,
діти. Я хочу вам нагадати уривок з цього твору. Уважно послухайте його.
(Читання уривку).
Діти дають відповіді на
поставлені питання.
1.
На
кого найбільше розлютилася Зима? (На
дітей)
2.
Чому? (Бо вони її зовсім не боялись)
3.
А чому у
хлопчика біліла шкіра на обличчі?
4.
Як це
можна сказати по-іншому? (Мороз почав
відморожувати шкіру)
5.
Що ж
робив хлопчик у цьому випадку? (Тер шкіру
снігом, поки вона не стала червоною)
·
Отже,
діти, якщо на вулиці дуже сильний мороз, то він може завдати шкоди нашому
здоров'ю. Можна не лише переохолонути і застудитись, а й відморозити відкриті частини
нашого тіла, і першою ознакою цього буде побіління шкіри. В таких випадках
треба негайно розтерти шкіру долонями рук, або снігом, а потім терміново звернутися
до лікаря.
·
Діти, а як
ви вважаєте, чи можна запобігти відмороженню?
(Можна, треба в сильні морози
надовго не виходити з домівки, а якщо треба перебувати на вулиці, то одягнутися
тепло, закривати відкриті частини тіла комірцем, шарфом, шапкою, рукавичками)
·
Правильно,
діти. Всі ці міри перестороги треба виконувати в морозну погоду, і тоді нашому
організмові ніщо не загрожуватиме.
·
Давайте
пограємо в гру «Два морози». Щоб Морози вас не заморозили, тікайте
хутчіш по домівках.
·
Я
пригадала ще одну загадку, ось послухайте.
Крил не має, а літає.
Рукавом махне — дерево зігне. (Вітер)
·
Вірно,
діти, вітер. А про який вітер говорять, що він згинає дерево?
(Сильний, такий, що збиває з ніг, ураганний)
·
Скажіть
мені, а чи сильний вітер може завдати шкоди людині?
(Вітер
може обвітрити шкіру, може запорошити очі, збити з ніг, і людина одержить травму.
Взимку в вітряну погоду людина може сильніше відморозитись)
·
Правильно,
діти. А як ви гадаєте, чи потрібно нам з вами боятися мороза та вітра? (Ні)
·
Отже,
діти, природних явищ боятися не потрібно, але завжди треба пам'ятати, як поводитись
в морозну вітряну погоду: — закривати відкриті частини тіла, тепло вдягатися,
не йти далеко від домівки.
·
Цікаве в
нас було заняття? А допомогли нам в цьому художні твори—загадки та оповідання.
·
Отже,
художнє слово, книга — це джерело знань. А знання в свою чергу — велика сила. |