Уважаемые гости!Cсылки для скачивания материалов с сайта видны только зарегистрированным пользователям.
УКРАЇНСЬКА МОВА 3 клас УРОК – КАЗКА Тема: ознайомлення з префіксом, як значущою часткою слів.
13.02.2012, 18:22
УКРАЇНСЬКА МОВА 3 клас
УРОК – КАЗКА
Мета : ознайомлення з префіксом, як значущою часткою слів. Мета: організувати спостереження за роллю префіксів у словах, їх словотворчою функцією. Знайомитись з основними значеннями найуживаніших префіксів. Розвивати вміння визначити в словах префікси, пам'ять, увагу. Виховувати бережливе ставлення до природи, любов до рідної мови. Обладнання: опорні схеми, предметні малюнки, картки зі словами, матеріали Конституції України.
Хід уроку
І. Організація класу. ІІ. Повторення вивченого.
1. Що ми знаємо про приголосні звуки? Які вони є? (глухі і дзвінкі) Що вони утворюють? (пари) Які дзвінкі не мають пари? Який глухий немає пари?
1. Завдання – жарти. а) знайдіть слова, що розділяються одним приголосним звуком. Перше означає – сильний дощ, друге – назву предмету (злива – слива); б) З «р» - траву вмиває, а з «к» - її зтинає (роса – коса). - Що можна сказати про перші звуки цих слів?
2. Малюнковий диктант. Ліжко, гриб, гарбуз, віз, книжка, ложка, дуб, ведмідь, хліб. - дібрати до них перевірені слова. - Яке правило ми знаємо про дзвінкі приголосні перед глухим і вкінці слова? Назвіть слова, які закінчуються на дзвінкий приголосний.
3. Робота в групах. Списати, вставити потрібну букву, пояснити написання сумнівних букв, дібрати перевірні слова. (Ми..тить, ні..ті, надя..ти, моло..ьба, ле..кий, боро..ьба, про..ьба). Перевірка. З кожної групи учень читає слово, називає букву, яку записав, називає перевірне слово. - як вимовляються дзвінкі приголосні в середині деяких слів, а як глухі приголосні?
ІІІ. Урок продовжили без зупинки з каліграфічної хвилинки. Здогадайтесь, письмо якої літери ми сьогодні повторимо. Шукайте її у спілій сливі, є воно у співака, півника, у хлопчика Павлика, у дівчинки Полінки, у кози Павлинки. (Пп оп пл спілій, Павлика, Полінки, хлопчик, Павлинки).
ІY. Новий матеріал. 1. Казка про будову слова. В країні Морфології жили – були маленькі непосиди: Префікси, Корені, Суфікси, Закінчення. Жили вони мирно і весело. Любили подорожувати до сусіднього королівства Лексикології. Але один із законів цього королівства проголошував: «Ворота до наших володінь відчинені тільки для слів!» тому для подорожей жителі Морфології поєднувались у слова. Одного разу Префікс НАД, Корінь Вечір, Суфікс Н і Закінчення І вирішили теж податися до Лексикології. Для цього вони утворили слово Надвечірні. Та заплакало тоненьким голоском Закінчення І: - Я не хочу стояти останнім! І стало на місце Префікса. - Оскільки моє місце невільне, то я стану замість Суфікса, - обізвався Префікс. - А я стану на місце Кореня! – Мовив Суфікс. І Кореню нічого не залишилося іншого, як стати на місце Закінчення. Дивіться, що з цього вийшло, давайте прочитаємо. Іннадвечір. У такому порядку вони і вирушили. Але ворота королівства Лексикології для них не відчинилися. - Подивіться на себе! Хіба є таке слово «Іннадвечір» - промовила до них королева Лексикології. Довго сперечалися між собою Префікс, Корінь, Суфікс і Закінчення. І вирішили піти за порадою до королеви Морфології. - Не треба сперечатися, друзі! Все повинно мати своє місце, - привітно мовила Морфологія. - Корінь – виражає значення слова, він у нього найважливіша частина. Без нього не може обійтися жодне слово. Префікс і Суфікс допомагають йому утворити слова з новим значенням. Префікс стоїть перед Коренем, а Суфікс – після нього. - А я? – розгублено запитало Закінчення. - А ти гарна і важлива частина слова! Без тебе слова не можуть змінювати свою форму і поєднуватись у реченні. Тому твоє місце в кінці слова, - відповіла Королева. З цього дня більше ніколи не сперечалися Префікс, Корінь, Суфікс та Закінчення. І слово Надвечірні знову набуло попереднього звучання, має певне значення і перед ним відчинився засув на воротах Королівства Лексикології. А королева Морфології подарувала кожній частині слова свій знак. Спочатку закінченню , потім дарунок дала Кореню , Префіксу , Суфіксу . - Про які частини слова говориться у казці? - Що говорилося про корінь? - Який знак подарувала Королева Кореневі? - Що говорилося про Суфікс та Закінчення? - Який знак одержали вони? - Що запам’ятали про Префікс? Яким знаком він позначається?
2. Повідомлення теми. - Сьогодні ми будемо працювати над вивченням префікса. 3. Чарівне коло.
ПО ПРИ АТИ утворити слово за ВІД ЛІТ АК допомогою префіксів, ПЕРЕ НИЙ записати їх і виділити ЗА УН префікси.
- Що означає кожне слово? - То яку роль відіграє префікс? (За допомогою префіксів утворюються нові слова). - Як позначається префікс? Де він стоїть у слові?
4. Робота над правилом.
а) читає вчитель; б) учні самостійно; в) робота в парах.
Учні читають правило, а потім переказують один одному з наведенням прикладів.
V.Осмислення знань учнів. 1. Виконання вправи 241 (колективно з коментуванням). До слів дібрати антоніми. Позначити у кожній парі слів корінь. Виділити ту частину, що стоїть перед коренем (префікс).
2. Робота в групах. Виконання вправи 242. а) читання вірша; б) бесіда за змістом вірша, про бережне ставлення до природи. Ст. 66 Конституції України. Кожен зобов’язаний не заподіювати шкоди природі. в) списування вірша; г) у виділених словах позначити префікси; д) одне слово пояснює вчитель, а решту слів діти виконують в групах. - що потрібно для того, щоб виділити префікс? (потрібно спочатку у слові визначити корінь. А щоб визначити корінь, потрібно дібрати спільнокореневі слова). Наприклад: Виблискує – корінь блиск, тому що є слова блискучий, блискає, блискавка; перед коренем виділяємо префікс ви. Перевірка вправи (відповідає кожен другий з групи).
VІ. Закріплення вивченого. 1. Творча робота учнів за вправою 243 за поданим зразком. Самостійна робота в групах. Перевірка. Передай естафету. Учні однієї групи зачитують утворені слова, а потім передають естафету другій групі і т.д.
VІІ. Узагальнення знань.
Гра «Утворити нове слово». Діти працюють в парах. Показують картки із словами. Бігти, писати, а діти за допомогою префіксів утворюють нові слова. Один учень утворює від слова бігти, а другий – від слова писати. У словах, які утворили, називають префікси. Перевірка: - Хто з ваших товаришів придумав 3-4 слова і правильно назвав префікси? - А хто не придумав жодного слова? Тепер, діти, я бачу, хто добре засвоїв тему уроку, а кому потрібно ще працювати.
VІІІ. Д/З правило с. 100, впр. 245. І група – виписати виділені слова, виділити префікс, корінь. Від слів протікає, відходять утворити нові слова за допомогою префіксів. ІІ група – за завданнями підручника.
ІХ. Підсумок уроку. - Над чим сьогодні працювали на уроці? - Що треба зробити, щоб виділити в слові префікс? - Яка головна роль префікса в слові?