Тема. Ознайомлення з частинами. Мета: ознайомити дітей з утворенням, читанням та записом частин, навчити порівнювати частини та розв’язувати задачі на знаходження частини від числа; розвивати логічне мислення, увагу, творчу уяву; виховувати любов до математики, товариськість, сприяти вихованню здорового способу життя. Обладнання: девіз, меню, приклади для «Математичного салату», ілюстрація піцци та її частин, записи частин, смужки, ілюстрації прапорів, короткий запис задачі, картки для гри. Тип уроку: комбінований. Форма проведення: урок у математичному кафе.
Хід уроку I Організація класу. 1. Привітання: 2. Перевірка готовності до уроку. II Мотивація навчальної діяльності.
1. Повідомлення теми та мети уроку: - Сьогодні ми проведемо незвичайний урок - урок в математичному кафе, яке працює під девізом: «Ширше двері відкриваємо розуму й сміливості, естафету передаймо творчості й кмітливості!» - Ми скуштуємо різні страви у вигляді математичних завдань, дізнаємось багато нового та цікавого, розв’яжемо приклади, задачі. Для того, щоб отримати яку-небудь страву, треба розв’язати завдання.
III Актуалізація опорних знань учнів: 1. Каліграфічна хвилинка - Діти, відкрийте ваші зошити та запишіть число, класна робота. Першою в нашому меню є страва «Салат «Числобус». Я читатиму вам цікаві повідомлення про кулінарні рекорди, а ви повинні записати каліграфічно і правильно тільки числа, які будуть зустрічатися. Увага!
• Своєрідно вирішили відзначити 100-річний ювілей Ейфелевої вежі в Парижі власники одного з готелів. 5 кухарів готелю спорудили велетенську копію вежі з… шоколаду. Її висота склала 720 сантиметрів. • Найбільшу в світі шоколадку виготовили американська фірма. Її вага склала 2 тони, довжина 14 метрів. • В тому ж році випекли торт велетенських розмірів в Індонезії. Кондитери країни протягом 63 днів працювали над створенням цього солодкого гіганта. Висота торта дорівнювала 23 метри 68 сантиметрів. Для виготовлення чудо-торта знадобилося майже 380 кг цукру, 2 тонни горіхів та інших продуктів. 2. Гра «Математичний салат» (усний рахунок) Математичне кафе пропонує нам дуже незвичайний салат – в ньому перемішані і овочі, і фрукти. Та щоб нам було смачно треба розкласти їх на дві тарілки: салат овочевий і салат фруктовий. Беручи овоч або фрукт, треба розв’язати приклад.
IV Вивчення нового матеріалу.
1. Пояснення вчителя+демонстрація (Учні виконують практично з роздатковим матеріалом).
- Давайте ж зараз замовимо головну страву. А головна страва математичного кафе - це міцні знання.
- Італія - країна, в якій з’явилася всім відома і улюблена страва -піца. Воїни Персидської імперії, які звикли багато часу проводити в походах, на своїх плоских щитах готували особливий різновид хліба, на який клали сир, шматки фруктів.. ми і зараз з великою насолодою ласуємо смачною піцою.
- Подивіться, у мене є одна велика піцца. До мене в гості прийшли 3 подруги. Як же мені вчинити? - Я господиня, значить, відріжу собі побільше ... (Розділити піццу на нерівні частини). - Чи правильно я зроблю? Чому? Як потрібно вчинити? - Так, щоб нікого не образити, треба розрізати піццу на 4 рівні частини. - Спочатку навпіл. Скільки частин утворилося? (Дві) - Що можна сказати про частини, що утворилися? Які вони? (рівні) -Ціла піцца – це 1, а кожна з половинок – половина або ½ (тому що утворилось дві половинки). Запис на дошці. - Потім я кожну половинку розріжу на дві рівні частини. - Скільки тепер всього утворилося частин? (4 частини) - Які вони? (рівні) - Одна така частинка в математиці називається чверть (четверта частина) або ¼ . (Запис на дошці) - А що б було, якби ми поділили піццу не на 4 частини, а на 5 рівних частин? Давай подивимось. Кожний шматок піцци – це 1/5 від цілої піцци –п’ята частина. Можна ділити і на 6, і на 8 рівних частин. При кожному діленні утворювалось би 1/6 або 1/8 частина. На дошці – записи частин: ½, ¼, 1/5, 1/6, 1/8. - Ось так у математиці записують частини. Число під рискою показує, на скільки рівних частин ми розділили предмет, а над рискою - скільки таких частин взяли. Запишіть. - Давайте повторимо, що означає число під рискою? - Що означає число над рискою?
- Тепер ти знаєш, що таке частини і як вони утворюються. Але можна ділити не лише сир, а й все що завгодно. Наприклад, апельсин, лимон, торт, кавун. - Отже, для того, щоб знайти половину числа його треба поділити на 2, для знаходження третини – поділити на 3, для знаходження чверті – поділити на 4.
2. Практична робота - У вас на партах лежать 2 смужки. Виміряйте довжину кожної смужки. (8 см) - Що ви можете сказати про довжину смужок? (вони однакові) - Зігніть першу смужку навпіл. Виміряйте довжину половини смужки. (4 см) - Чому дорівнює четверта частина другої смужки? ( 2 см) - Порівняйте частини: ½ і ¼. Яка частина більше? Який знак між ними поставимо? ½ > ¼ IV Закріплення вивченого матеріалу. - На скільки гарно ви засвоїли «Головну страву» математичного кафе перевіримо наступною вправою. 1. Практична робота - Ви не пожалкуєте, якщо скуштуєте смачний математичний торт «Подумай». А тортом буде ось така вправа.
- Яка частина прапора Росії синя? (1/3) - Яка частина прапора Австрії зафарбована білим кольором? (1/3) - Яка частина прапора України жовта? (1/2) - На яких прапорах однакові частини зафарбовані червоним кольором? - Яка частина прапору Маврикія зелена? (1/4) - На якому прапорі зафарбована жовтим кольором найбільша частина? (України)
3. Робота з підручником (робота над задачею)№983 - Як і на всіх гостинах на закуску подають десерт. От і ми скуштуємо математичний «Десерт Задачний» - Відкрийте підручник на с.142, задача №983. - Прочитайте уважно задачу. - Про що йде мова в задачі? (Про дерева – яблуні та груші.) - Що питається в задачі? (Скільки в саду разом яблунь і груш?) - Чи можемо ми одразу дати відповідь на питання задачі? Чому? (Ні, тому що ми не знаємо скільки яблунь і скільки груш в саду.) - Знаючи, скільки в саду всього дерев і що 1/3 дерев – яблуні, що ми дізнаємось? (Скільки в саду яблунь.) - Знаючи, скільки всього дерев в саду і що ¼ дерев – груші, що ми взнаємо? (Скільки всього груш в саду) - Знаючи скільки всього яблунь і скільки груш, що ми взнаємо? (Скільки в саду разом яблунь і груш) - Тож чи дали ми відповідь на питання задачі? (Так, дали.) - Що дізнаємось в першій дії? Якою дією? (Скільки в саду яблунь дією ділення) - Що дізнаємось в другій дії? Якою дією? (Скільки в саду груш дією ділення) - Що ми дізнаємось в третій дії? Якою дією? (Скільки разом яблунь і груш в саду дією додавання) - Запишіть план розв’язку задачі в зошити.
План розв’язування 1) Скільки в саду яблунь? 2) Скільки в саду груш? 3) Скільки в саду разом яблунь і груш?
Розв’язування задачі: 1) 60 : 3 = 20 (дерев) - яблунь 2) 60 : 4 = 12 (дерев) - груш 3) 20 + 12 = 32 (дерева) Відповідь: в саду яблунь та груш 32 дерева. 4. Гра «Ми ділили апельсин» Ну і на останок «Фрукти у подарунок» - Учасникам роздаються картки із зображенням предметів та частин, учні повинні відшукати відповідну картку. Хто перший виконав завдання, той і виграв.
V Підсумок уроку 1. Підсумкова бесіда. - Щоб піти з кафе, нам потрібно розрахуватися: Вправа « Незакінчене речення…» - На сьогоднішньому уроці ми вивчили… - Виконували такі завдання:… - Найбільш мені сподобалось… - Важко було…