Тема: Птахи лісу.
Мета: Перевірити і збагатити знання учнів з теми «Птахи лісу»; розширити уявлення про світ, як єдине взаємопов’язане явище; розвивати смислову та образну пам’ять; спонукати до активного мислення, пізнання світу, аналізу та синтезу його процесів і явищ; виховувати гуманне ставлення до всього живого, бажання допомогти природі.
Обладнання: таблиці, ілюстрації з зображенням птахів, призи.
Хід уроку.
І. Бесіда за результатами індивідуальних спостережень.
Опис погоду ранку за таблицею.
- Яка зараз пора року? (Зима)
- Які характерні ознаки цієї пори року? (День короткий, а ніч довга, земля мерзла, покрита снігом, опади у вигляді снігу).
- Що цікавого ви помітили по дорозі до школи?
- Доберіть слова і утворіть словосполучення зі словами сніг, сніжинка, ранок.
ІІ. Мотивація діяльності учнів.
Постукала у віконце зима. Присипала усе снігом, приморозила. Попрощалися з рідними оселями солов’ї і ластівки, журавлі і чаплі, знялися і полетіли у теплі краї. Але багато пташок залишилося зимувати, а деякі ще й прилетіли до нас на зимівлю. Холодно, голодно, але терплять, а дехто ще й малят висиджує. Снігурі ховаються в ялинниках, сосняках, синиці, дятли, повзики поодинці чи зграями ночу4ють у всіляких дуплах. «Привілля» для горобців: вони рятуються від холодів у шпаківнях, під дахами, стріхами, але як не пристосовуйся, а сутужно самим виживати і просять вони допомоги у людини. Ось і я сьогодні хочу дізнатися, чи готові ви допомогти пташкам, чи добре їх і про них знаєте?
На попередніх уроках ми вибрали 4 учасників гри за активність на уроках, правильні відповіді. Сьогодні нам треба вибрати ще 4 учасників за відповідями на запитання.
ІІІ. Повторення вивченого матеріалу.
1. Гра «Правда чи неправда»
А) Істотна ознака птахів – це їх здатність до польоту? (Ні. Тіло покрите пір`ям, передні кінцівки – крила, несуть яйця і виводять пташенят).
Б) При охолодженні вода розширюється, а при нагріванні стискається? (Ні)
В) Павук і білан капустяний – це одна група – комахи? (Ні. Комахи мають 6 ніг, а павук – 8).
Г) Кажуть, голодні орлятка з`їдають своїх батьків? (Ні. Батьки досить сильні, щоб захиститися).
Д) Стрижі на льоту сплять? (Так)
Е) Деякі птахи на зиму запасають тушки гризунів? (Так. Сичі. Буває, що в одному дуплі знаходять 50 – 80 заморожених гризунів).
Є) Головна ознака грунту? (Родючість)
Ж) У деяких тварин у листопаді народжуються діти. (Так. У зайців і називаються «листопаднички»).
З) Лось і заєць – 1 гр. (Рослиноїдні).
Їжаки і ведмідь – 2 гр. (Впадають в зимову сплячку).
Тигр і вовк – 3 гр. (Хижі).
Качка і гуска – 4 гр. (Водоплавні).
Чому, за якою ознакою?
2. Гра «Угадай, хто це?»
На дошці прикріплено зображення пташки, яка закрита сегментами кольорового паперу, що дозволяє відкривати зображення по частинах. Задаю 5 запитань. Треба правильно відповісти на всі запитання, і після цього учень стає гравцем.
- Що таке грунт?
- Назвати хоча б один ланцюг живлення.
- Яка властивість речовин використана в термометрі?
- Чому першим відлітають ластівки та стрижі, а останніми – качки, мартини?
- Чому жирова пляма не змивається водою?
IV. Корекція та систематизація знань у процесі ігрової діяльності.
Гра «Зоряна година»
- Запрошую учасників зайняти свої місця. Гра буде проходити поетапно. За кожну правильну відповідь ви отримаєте по лісовій квіточці. У кого їх буде найбільше, той і переможе. На обдумування даю 10 секунд.
1 етап.
Перед вами 6 птахів: шишкар, шпак, снігур, лелека, дятел, іволга.
Завдання 1. Зима. Лютий холод, а ці пташки не бояться ні холоду, ні голоду. Перелітають з місця на місце, шукаючи їжу. У січні виводять пташенят, піклуються про них. (Шишкар).
Завдання 2. Птах, про якого кажуть, що він приносить дітей, щастя і весну. Він – улюбленець українського народу. Його оголошено птахом 2000 року. (Лелека).
Завдання 3. Гриць дивується, питає,
Що за пташка так співає:
Як горобчик цвірінчить,
Мов сорока стрекотить,
Але ще інколи бува
Що кричить немов сова!
Хто ж виспівує отак? (Шпак)
2 етап. «Бюро знахідок»
Завдання 1. Перед вами птахи, які загубили свої дзьоби. Один відшукали. Як ви думаєте, чий він? Хто ця пташка – роззява? (Дятел).
Завдання 2. але є ще й лапи. А це якої пташки? (Сови)
- Чому ви так думаєте?
3 етап.
Перед вами 6 птахів: сойка, голуб, стриж, дрізд, горобець, жайворонок.
Завдання 1. Цей птах допомагає людям саджати дубовий ліс. Він робить запаси жолудів: закопує їх в лісову підстілку, а потім не всі схованки знаходить. Весною жолуді проростають і з`являються молоденькі дубки. (Сойка).
Завдання 2. живе в лісах з добре розвиненим підліском. Співає голосно, окремими фразами, схожими на «філіп – філіп, чай – пить, чай – пить». Про його спів пісні складають. (Дрізд).
Завдання 3. За деякими ознаками дуже схожий з ластівкою а необізнані люди їх не розрізняють. Він ніколи не сідає на землю і на дерева, бо пальці розміщені таким чином, що птах може чіплятися лише за скелю чи карниз будинку. У нього ще довгі крила і через це із землі йому не злетіти. Воду п’є на льоту. (Стриж).
- Які з цих птахів лісові мешканці, а які – ні?
4 етап. Гра з глядачами.
- Найдовше слово – назва пташки. (Перепілка, жайворонок, ходуличник).
- Найкоротше слово – назва пташки (Сова, сич).
- Хто назве найбільше прикмет, пов’язаних з птахами?
5 етап. «Йдемо до пташиного ЖЕКу».
Завдання 1. Перед вами 5 гнізд. Вони чекають жителів, але одне чомусь забракувала приймальна комісія птахів. Яке? Чому?
- Що потрібно пам’ятати дітям і дорослим про гнізда?
Завдання 2. Ви бачите годівниці для птахів. Усі вони створені руками людини з однією метою – покращити життя птахів узимку. Яка з них не сподобається горобцям? Чому?
- А ви повісили годівнички? Якщо ні, то після цього уроку обов’язково це зробіть. Дуже легко виготовити годівничку з пластикової пляшки, відрізавши збоку отвір (на висоті 8 – 10 см від дна). Станьте для птахів справжніми друзями!
6 етап.
Перед вами 6 птахів: повзик, пелікан, сіра чапля, ластівка, соловей, сорока.
Завдання 1. Найближчі родичі його – горобці. Співає вранці, ввечері, вночі. Спів його чарівний. Г.Х.Андерсен написав казку і назвав так, як звуть цього птаха. (Соловей).
Завдання 2. Гарні ми птахи і кмітливі. Але через осушення боліт, втручання людини в природу стає нас дедалі менше. Правда, здогадались люди розводити нас в місцевому Шалигінському заказнику і не турбувати на інших водоймах. (Сіра чапля).
Завдання 3. Це осілий птах, у якого жовто–білувате черевце. Рідко дуже прилітає до житла людини. Добре чи погано перебивається до весни у рідному лісі. Один серед птахів може пересуватись по стовбуру дерева вгору і вниз. Полюбляє комах, що ховаються під корою. (Повзик).
Підведення підсумків. Залишається два гравці.
7 етап. Конкурс кмітливих.
С, Р, Й, К, Л, О, В, І, П, А, Т, Е, Н, Ч – 14 букв.
За 5 хвилин з цих букв вам потрібно скласти якомога більше назв птахів. Учні за партами теж складають слова. Одну букву можна використовувати декілька разів. Час пішов! (Сова, сорока, сойка, сокіл, ластівка, орел, соловей, пелікан, перепілка, лелека, ворона, павич, тетерів).
V. Підсумок уроку.
- Ось і закінчилась наша гра. Переможцем став (ла)…
- …, настав твій зоряний час. Ти можеш звернутися до людей, тебе почують і підтримують.
Звертання учня.
- Я, мої друзі, думаю, що серед вас немає байдужих до природи. Тому дуже вас прошу: оберігайте, не задавайте шкоди всьому живому. І пам’ятайте, найдорожче для пташки – це … (воля).
Вчитель.
- Так діти. Ось як пише Б.Грінченко у вірші «На волю!».
Похнюпилась сумно у клітці – пташина,
До клітки припало дівчатко-дитина:
- Чого ти, пташино, такая сумна?
Дивися - надворі весела весна…
І клітку вона одчинила тісну:
- Леті і на волі вітай ту весну –
І пташка зникла серед лук і гаїв,
І голосно чуть її радісний спів:
Співає вона з-під ясної блакиті,
Що вона – найбільше добро на цілім світі.
VІ. Домашнє завдання.
Продовжувати спостерігати, підгодовувати птахів, піклуватися про них. |