Тема. Чесне
слово
Мста: Переконати дітей у важливості дотримання
чесного слова. Показати, що дотримання
чесного слова вимагає почуття гідності й правди, поваги до людини. Вчити вмінню
каятися за погані вчинки та виправлятися. Виховувати доброзичливе ставлення до
своїх товаришів.
Хід уроку
I.
Актуалізація опорних знань
— Поясніть вислів «безкорислива дружба».
— В чому проявилась безкорисливість коваля з
вивченого нами оповідання?
— Як ви поясните прислів'я : «Добре тому в світі жити, хто вміє дружити».
II.
Повідомлення теми заняття. Організація виконання запланованої діяльності
1. Вступне слово вчителя.
Я думаю, що ви погодитесь зі мною в тому, що маленькі
та дорослі повинні вміти себе поводити в любому товаристві, в любому оточені,
щоб ніхто не сказав про них, як про людей невихованих.
Зараз,
на превеликий жаль, поширена думка, що гарні манери — застарілі правила поведінки, які не дуже цікаві
сучасним людям. Але це не так. Подумаємо: ці правила відображають ступінь уваги
та любові до ближнього. Ось, наприклад, як приємно побачити, що хлопець
пропускає дівчину вперед, допомагає повісити їй пальто, що підліток
поступається місцем у транспорті людині похилого віку...
Дотримуючись
цих правил, ми ніколи не зробимо грубої помилки по відношенню до оточуючих нас
людей. А якщо
вже так сталося, що ви щось зробили
погане іншій людині, покайтесь, вибачтесь.
Часто,
вибачаючись, або виправдовуючись ми говоримо: «Чесне слово, я більше не буду!»,
«Чесне слово, це не я!»
Проте
бувають випадки, коли сказане слово насправді не є чесним. Як же з цим жити, що робити? Сьогодні ми
це з'ясуємо.
Адже
дотримання чесного слова — це не лише християнська чеснота.
Кожній людині совість підказує, що брехня — це зло. Але зберегти саму совість можливо
завдяки вірі в Бога, коли розуміння того, що вчинки людини оцінюють не лише
люди або ти сам, а й Бог, який усе Бачить, утримує від неправди.
2. Розповідь вірша підготовленого дітьми
— Як сказано у вірші, що таке
«чесне слово»?
— Яким повинно бути у людини кожне її слово?
3. Читання оповідання «Випадок з гаманцем» Є. Пермяка.
Йшли вулицею двоє: старша сестра Катя і молодший брат Костя. А попереду них йшла бабуся з корзинкою. Сива, накульгувала.
Йшла так бабуся, йшла та впустила
гаманець із грішми.
Костя першим побачив це. Нахилився, взяв гаманець,
а потім побіг та наздогнав бабусю.
— Бабусю, ви гаманець загубили. Ось він.
Бабуся взяла свій гаманець та
поклала його в кишеню.
— Тьфу! Якою я стала неуважною...
Сказала так вона і пішла собі потихеньку
дальше, а Костя повернувся до сестри та пожалівся
на бабусю:
— Яка вона не ввічлива. Навіть
мені не подякувала.
Тоді старша сестра зупинилась,
суворо глянула на молодшого брата і запитала:
— А за що вона повинна була тобі дякувати?
За те, що ти був чесним? Адже
чесність — це обов'язок, а не заслуга. Хіба можна за це вимагати подяки?..
Не зразу зрозумів Костя, про що
говорила його старша сестра. Але, коли зрозумів, запам'ятав на все життя про
цей випадок з гаманцем.
2. Міні-тест за оповіданням:
1. Бабуся загубила:
а) хусточку;
б) гаманець;
в) корзинку.
2. Чому Костя скаржився на
стареньку бабусю?
а) тому що вона не подякувала йому;
б) тому що вона навіть не звернула на нього
уваги.
3. Бути чесним — це:
а) важкий труд;
б) обов'язок;
в) заслуга.
IV.
Фізкультхвилинка
3. Робота з підручником (с.
72-75)
— Хто допоміг Петрикові
усвідомити його провину?
— Чому Богородиця усміхалася з
ікони?
Дійсно, Пречиста Діва Марія більш
за все турбується про юні створіння, направляє їхні життя до справжнього блага.
Нерідко буває так, направиш погляд на ікону Діви і погляд її осяє твій розум,
змирить твоє серце і ти зрозумієш, що робити далі.
V.
Підсумок уроку
Робота в зошиті (с. 33-34)
— Чи доводилося вам коли-небудь
давати чесне слово?
— Чи дотримувалися ви його? |