Мета. Поповнити і систематизувати
знання учнів про побут, мову і звичаї українського народу. Ознайомити дітей з тим,
як була обставлена українська світлиця, як вогник рідної хати,
домашнє вогнище об'єднували всіх членів родини.
Обладнання. Піч,
скриня, стіл, колиска, ліжко, лави застелені тканими веретами, ночви для
купелі дитини; жердина, на якій висять: рушники, полотно,
одяг, покривала; вироби з глини: миски, горнята, глечики; образ Матері Божої;
українські вишивки: рушник, скатерки, покривала, вишиті подушки,
одяг; люлька, пелюшки, квасоля, біб, кукурудза, цибуля, часник, капуста,
картопля, буряки, чай, яблука, сухе гілля: гілка дуба, ромашка,
материнка, чебрець, любисток, калина, хліб. Плакат, на якому
написано:
Хто зберіг любов до краю
І не зрікся роду,
Тільки той віддав всю душу,
Все, що зміг, народу.
О.
Олесь.
(До
прикрашеного вишивками залу заходять діти в українському одязі й
зупиняються у дверях.
Звучить грамзапис пісні «Хата моя, біла хата»
у виконанні Черкаського народного хору).
Ведуча. Сьогодні запрошуємо вас у подорож до
українського
народного житла, і ви відчуєте, що хата — вірний друг людини від народження до останніх днів життя. Отже, гостинно
запрошуємо всіх до господарів цієї прекрасної оселі, де завжди панують
мир, спокій і злагода.
(У хаті
господиня порається біля печі, син з дочкою прибирають, доглядають
дитину у колисці.
Господар
заходить до хати).
Господар. Ну як, соколята, робота підходить до
кінця?
Син. Так, тату, ще тільки
підмести залишилося.
Господар. Молодці,
поспішайте, бо скоро гості прийдуть. А ти,
господине, чи готова зустрічати гостей?
Господиня. Та вже готова. Швидше б вони вже приходили,
повеселимося у новій хаті.
(Стукіт у
двері. Заходять гості. Вітаються і вклоняються).
1-а дитина. Чи приймаєте,
господине, на вхідчини до вас?
Господиня. Аякже, приймаємо. Ми
раді, що ви нас відвідали
у новій оселі.
Господар. Проходьте, будьте ласкаві, а то ми вас
уже зачекалися.
2-а дитина (тримає хліб на вишитому рушнику). Добрі люди!
Щастя вам і
добра,
Всякого
гаразду.
Щоб росли,
цвіли, як квіти,
Ваші гарні, чемні діти!
3-я дитина. Щоб велося вам завжди:
І в коморі, і
в стодолі,
Щастя вам у
новій хаті.
Господар. Дякуємо, дякуємо, що нас щиро вітаєте, щастя нам
бажаєте.
4-а дитина. А для вашої дитини принесли дарунки теж ми.
5-а дитина. Я принесла букет квіток, щоб життя дитини квітло.
6-а дитина. А я цукор, щоб життя
було солодке.
7-а дитина. Я хлібину, щоб завжди росла в достатку.
8-а дитина. Даруємо хліб і сіль, щоб всідалося у
вас добро.
(Усі дари
кладуть у колиску або біля неї).
Господиня. Щира дяка за
ваші вітання та гарні побажання, ще й за щедрі дарунки. Що ж ви стали біля порога? Проходьте, сідайте, та хату нашу піснею і
працею звеселяйте.
(Господиня розподіляє роботу: одні — лущать квасолю, перебирають її, інші тереблять кукурудзу.
Виконуючи роботу, всі співають пісню «А мій милий чорнобривий вареничків хоче»).
Ведуча. А зараз ми
позмагаємося.
1-й конкурс.
Хто швидше із
різних продуктів вибере необхідні для приготування борщу.
2-й конкурс.
Хто перший
нагодує товариша яблуком із зав'язаними очима.
3-й конкурс.
Хто перший
вип'є чай із соски.
(Переможців
визначають батьки дітей).
9-а дитина. Ой і гарна у вас оселя. І так всі гарно
співали. І весело змагалися у конкурсах.
Господар. Так, справді гарно у нашій оселі.
Недарма так багато працювали та ночей недоспали.
10-а дитина. А розкажіть,
як ви будували свою хату.
(Відповідь
господаря).
11-а дитина. Давайте-но трохи розвеселимо наших господарів.
(Діти
розповідають смішинки).
Люта зима
—
Ой, куме, зима люта буде!
—
Невже?
—
Страшні морози будуть!
—
Та ну!
—
Так
холодно буде, що аж-аж!
—
А ти звідки знаєш?
—
Бо
у мене кожуха нема...
Не чужа
—
Не брудни скатертину, Івасю!
—
Чому?
—
Бабуся прала її, прасувала.
—
Ну і що?
—
Треба поважати чужу працю.
—
Але ж бабуся не чужа...
Барабан
—
Татусю, купи мені барабан.
—
Я подарував би тобі, синку, та боюся, що ти заважатимеш
мені працювати.
—
Що
ти, татусю! Я тільки тоді барабанитиму, коли ти спатимеш.
(Танок
«Веселий каблучок»).